Monkey3 – Astra Symmetry

Geen album maar een gevoelservaring
78/100

Monkey3 is een stonerrockband uit Lausanne, Zwitserland. De band is opgericht in 2001 en ze hebben sindsdien een ep, live-DVD, en vier langspelers uitgebracht. Astra Symmetry is daarmee hun vijfde plaat.

Astra Symmetry begint gelijk goed met Abyss, een nummer van zo’n negen minuten. Het is een rustig en psychedelisch nummer dat zich steeds sterker opbouwt. Als de bass en lead guitar er uiteindelijk bijkomen zetten ze een strak doch psychedelisch stuk neer, en de sfeer die uit het keyboard komt maakt het af. Uiteindelijk is er een klein fragment waarbij lage, zware zang aanwezig is, met een stem à la Monster Magnet.

Abyss zet de toon voor het album. De muziek is traag, maar meeslepend en vol met opbouw. De vocalen zijn schaars maar vormen een goede aanvulling als ze er wel zijn. Dit maakt het album een gevoelsmatige ervaring. Muzikaal is het sterk, en met minimale zang weten ze toch heel goed het nodige gevoel over te brengen. Een nummer als Moon begint rustig, vol met sfeer en gedragen door keyboards, om uiteindelijk te eindigen na een psychedelische dirty gitaarsolo. Sommige nummers, zoals Crossroad, worden meer gedragen door drums en het keyboardgeluid, en anderen weer door gitaar, zoals Endless Ocean of Seeds.

Halverwege het album komt er dan een nummer met een gehele vocale bezetting: Dead Planet’s Eyes. Een lekkere rockstem, iets minder zwaar dan eerder op de plaat en een aardig bereik. Bovendien passen de vocals bij de stonerrock die de band maakt.

Astra Symmetry is een hele sterke plaat. De vijftien jaar ervaring die de band heeft is duidelijk terug te horen, want ze weten goed hoe ze een bepaalde sfeer moeten neerzetten en overbrengen in hun muziek. Ook hoor je ervaring als het gaat over hoe ze een goede opbouw in hun nummers krijgen. Ze hebben overduidelijk niet altijd zang nodig om iets toe te voegen aan hun muziek, maar in de instanties dat er wel zang is heeft het zeker waarde. Astra Symmetry is een plaat vol vakmanschap.

Mocht je willen weten of ze sfeer live net zo goed neer kunnen zetten, kun je ze deze oktober zien in Nijmegen en Drachten.

Releasedatum: 02-09-2016 | Napalm Records | Website

01. Abyss