Miracle Flair – Angels Cast Shadows

Veelbelovende beginner in de female fronted scene
77/100

Angels Cast Shadows is het tweede album van de Zwitserse symfonische metalband Miracle Flair. Officieel een duo te noemen; Miracle Flair bestaat namelijk uit de twee oprichters Nicole Hartmann (zang) en Daniel Maurizi (gitaar en keyboard). Op dit album worden zij wel muzikaal bijgestaan door een bassist, drummer en cellist. De cello zorgt voor een bijzondere toevoeging aan hun sound, waardoor de female fronted band -godzijdank- niet klinkt als het zoveelste ‘gothic bandje’ dat je op een zeurderig, tweederangs festivalletje op de zaterdagochtend zou kunnen ‘bewonderen’. Toch valt de cello niet bepaald als key tot het succes van deze plaat te benoemen, to be fair; deze is slechts bij een paar nummers te horen en staat dan ook nog eens behoorlijk zacht in de mix. Nee, de band moet het vooral hebben van de krachtige, rechttoe-rechtaan gitaarriffs die zij combineren met catchy en uiterst veelzijdige zanglijnen, afkomstig uit het gouden keeltje van Nicole. Moeiteloos glijdt ze met haar krachtige en toch soms zo fragiele, maar zeer heldere stemgeluid over de melodische gitaarpartijen. Zonder poespas of overdreven bombarie weet de band hun duistere thematiek en teksten heel goed over te brengen.

_d4p1693

Ondanks deze goed uitgedachte formule zijn helaas niet alle tracks op Angels Cast Shadows even sterk. Simpele, soms zelfs wat saaie songs als Blessing And A Curse of I Am Your Truth kun je gerust overslaan. Meer positievere uitschieters als Embracing The End en Challenge My Faith zijn daarentegen je tijd dubbel en dwars waard en doen de wat minder sterke nummers al weer snel vergeten. Embracing The End springt eruit vanwege de dromerige sirenenzang in de intro en de vette, zware gitaarriffs gedurende het hele nummer. Challenge My Faith juist meer vanwege de catchy zanglijnen en het hoge meezwier- en meezing gehalte. De lekkere up-tempo gitaarloopjes en wat zwaardere drumpartijen richting het slot van de track zijn ook gewoon goed uitgevoerd, waardoor het een sterk nummer is geworden. Sla ook vooral het Sirenia-achtige, ultra catchy Still Remaining Part niet over: een mooie, maar ook opzwepende track met duistere keys en dito thematiek.

Miracle Flair valt het best te omschrijven als symfonische, female fronted metal met hier en daar wat industrial, dan wel poppy, invloeden. Giet daar een flinke scheut Sirenia bij en je weet wat je kunt verwachten: catchy zanglijnen, lekkere gitaarloopjes en softe, soms wat duistere keys. Episch zonder de overdreven opsmuk, dat heeft deze band niet nodig om hun verhaal over te brengen. Eerlijk is eerlijk; verwacht geen super originele muziek, dan wel intelligente, hoogstaande lyrics zoals bij grootheden Epica of Nightwish, dat niveau is simpelweg nog iets te hoog gegrepen voor deze ambitieuze nieuwkomers, maar de potentie om zich ooit met deze bands te kunnen meten is er zéker. Voor fans van Epica, Nightwish, Sirenia en soortgelijke bands is Miracle Flair dan ook zeker een aanrader.

Releasedatum: 21-10-2016 | Label: Massacre Records | Website

01. Angels Cast Shadows
02. Embracing The End