Leaves’ Eyes – Fires In The North (EP)

Weinig nieuws onder de zon
65/100

Zonder al het drama opnieuw op te willen rakelen: oprichtster en frontvrouw Liv Kristine (ex-Theatre of Tragedy) is sinds begin dit jaar niet langer verbonden aan de symfonische metalband Leaves’ Eyes. De groep heeft in Elina Siirala al snel een nieuwe zangeres weten te vinden; we zagen de Finse blondine eerder dit jaar zelfs al live aan het werk tijdens de FemME clubshow, en toen waren wij erg te spreken over haar inbreng. Met Fires In The North brengt Leaves’ Eyes nu een nieuwe ep uit; het eerste studio-klusje met Siirala achter de microfoon.

Deze release lijkt dan ook puur bedoeld om de fans kennis te laten maken met de nieuwe zangeres. Onze niet zo geweldig hoge waardering heeft weinig met de kwaliteit te maken, maar alles met de inhoud van deze kortspeler. Met één nieuw nummer, een akoestische versie van diezelfde track, en drie ‘2016 versies’ van songs van het vorig jaar uitgebrachte album King of Kings, is Fires in the North gewoon niet bijzonder spannend. Van ons hadden er nog wel wat leuke extraatjes op dit schijfje mogen staan, zoals een nieuw covertje of een andere extra, exclusieve, track. Het enige verse nummer, waar de ep ook zijn naam aan ontleent, is vermakelijk maar ondertussen niet bepaald vernieuwend of opvallend; Fires in the North had qua stijl ook zomaar op het vorige album kunnen staan. De akoestische versie van diezelfde song klinkt prima, al vallen de harsh vocals van Alex Krull in deze meer ingetogen setting een beetje uit de toon.

leaves__eyes_2016edit

De nieuwe versies van Edge of Steel, Sacred Vow en Swords in Rock verschillen alleen qua leadzang van de originele versies die op King of Kings staan. Dat ervoor werd gekozen om nu juist deze drie nummers te updaten, valt te verklaren. Van alle songs op dat album lijkt dit trio de meeste garanties te bieden op een plekje op de setlist tijdens de live-shows; niet alleen tijdens de shows ter promotie van King of Kings, maar ook daarna. De ‘nieuwe’ versies bevallen eigenlijk even goed als de ‘oude’ songs; Elina heeft een nét iets anders stemgeluid dan Liv, maar dat verschil is zeker niet storend. Haar voordracht is anders en het blijft een kwestie van smaak, maar naar onze mening zingt het nieuwe Leaves’ Eyes-boegbeeld niet slechter (of beter) dan haar voorgangster.

Fires in the North is vooral een aangename kennismaking met de nieuwe zangeres. Uitgezonderd de titeltrack en de nieuwe zangpartijen is er maar weinig aan dit schijfje wat ons de oren doet spitsen, en dat kost punten – ondanks de prima uitvoering en het prettig in het gehoor liggende titelnummer. Het vocale verschil tussen de oude en nieuwe frontvrouw blijkt te verwaarlozen. Er verandert hoorbaar niet veel voor Leaves’ Eyes met Elina achter de microfoon – en dat is, ondanks het luide gekrakeel waarmee de wisseling in de line-up tot stand kwam, een hele geruststelling voor oude én nieuwe fans.

Releasedatum: 07-10-2016 | Label: AFM Records | Website

01. Fires in the North
02. Fires in the North (Acoustic version)