Lamb Of God – The Duke (EP)

Een mooi gebaar met mooie muziekjes
78/100

Zoals je wellicht al vernomen hebt trakteert Lamb Of God de metalwereld op een klein, smakelijk ‘tussendoortje’, hoewel na VII: Sturm Und Drang (2015) overigens nog niet duidelijk is of en wanneer het hoofdgerecht geserveerd zal worden. The Duke draait echter niet alleen om het uitdragen van muzikale ambities: het belichaamt tevens een inspirerende vriendschap welke ontsproten is uit de liefde voor muziek.

The Duke wordt opgedragen aan LoG-fan én vriend Wayne Ford, die in 2015 op 33-jarige leeftijd zijn strijd met kanker uiteindelijk verloor. Zijn doorzettingsvermogen en positieve houding inspireerden Randy Blythe en co. om The Duke bij elkaar te pennen als zijnde een waardig memoriam. Tevens komen de gelden uit de verkoop ten goede van de ‘Leukemia & Lymphomia Society‘, een non-profitorganisatie welke zich middels fondsen en donaties inzet tot het vinden van behandelingen en genezing van leukemie. In plaats van een zielig spotje op televisie of fondsenwerver op straat kan met The Duke dus een bijdrage geleverd worden middels het kopen van een cd; iets wat wij koopgrage, hard copy-geilende metalheads toch al graag doen!

De ep omhelst twee nieuwe nummers en drie live-registraties. Openingstrack The Duke kan sedert een aantal weken reeds beluisterd worden via Youtube, wat een kleine 400.000 mensen tot op heden gedaan heeft. Het betreft een track welke niet misstaan zou hebben op VII: Sturm und Drang, gezien het hoog melodische aspect én de clean vocals van Randy. Het markeert het pad wat de band in 2015 is ingeslagen, met Erase This als beste referentiepunt. Een goede keuze van de band om ook in deze track gebruik te maken van Randy zijn zangstem, gezien de emotionele lading van het nummer.

Culling is het tweede lammetje in het warme nest van LoG en doet met zijn groovende karakter warempel een tikkeltje denken aan Sacrament (2006), natuurlijk wel stevig gewikkeld in een moderne verpakking. Gezien de periode waarin de nummers geschreven werden moge het geen schokkend gegeven heten dat deze twee tracks hier goed op aansluiten. Mocht je het vorige album aan je voorbij hebben laten gaan omdat de muzikale richting je niet (meer) bevalt, dan zullen ook deze tracks niet voor een steigerende eenogige slang in de pantalon zorgen.

Dan zijn er ook nog de drie live-tracks, waarvan de originelen allen terug te vinden zijn op VII: Sturm Und Drang. Met Still Echoes, 512 en Engage The Fear Machine heeft de band wat mij betreft een logische doch bevredigende keuze gemaakt. Hoewel de nieuwere tracks natuurlijk niet het hoge ”headbang motherfucker”-gehalte hebben van oude-jongens- krentenbrood-nummers als Redneck, Laid To Rest en Ruin laten ze wel horen dat het feest altijd aan is wanneer het Amerikaanse kwintet jouw festivalweide of concertzaal aandoet.

Releasedatum: 18-11-2016 | Label: Nuclear Blast Records | Website

01. The Duke
02. Culling