Krasseville – Nous Sommes Faux

Muziek van het niet-zo-wilde Westen.
73/100

Krasseville is een Franse avantgarde band die, zoals ze het zelf noemen, “western suicidal fashionable rock” maken. De bandleden zelf hebben weliswaar hun roots in de black metal, maar Nous Sommes Faux klinkt inderdaad meer als de soundtrack voor een western film. In 2013 brachten ze Nous Sommes Faux al uit als een EP bij Dernier Bastion, en nu releasen ze de full-length versie bij Avantgarde Music.

Ondanks dat het dus western rock is, opent het album met een intro-nummer van enigszins dramatisch orgel-intro dat eindigt met het geluid van een kindje dat een kinderliedje zingt. Door je metal-instinct verwacht je hierna eigenlijk dat gitaar- en drumgeweld losbarst, maar niets is minder waar, want dit is Krasseville. Daarna wisselen de nummers af tussen de western klanken en psychedelische, instrumentale stukken. Deze twee stijlen komen samen in Tête creuse, de track die halverwege op het album staat en een van de nummers die het best in elkaar zit.

Veel van de nummers op Nous Sommes Faux zijn instrumentaal of bevatten spoken word. Het nummer Nous Sommes Faux zelf is eigenlijk het enige nummer wat zang als zodanig bevat. Het gitaarwerk is erg sterk op dit album, en bestaat vooral uit clean gitaarwerk met akkoorden die de toon en het gevoel van het album neerzetten. Daarnaast weten ze ook goed het geluid van de western film soundtracks over te brengen.

Nous Sommes Faux is een album met zeer diverse stijlen erop, van western rock tot psychedelische sounds tot de jazzy saxophoon-solo aan het einde van “sangre y mugre outro”. Daar bovenop weten ze alsnog dat duistere, koude gevoel dat je op sommige (post)black albums vindt door het hele album te vlechten en vast te houden. Of je het nou western rock of rock-noir noemt, of hun eigen term aanhoudt, hun stijl is niet voor één term te vangen. Het is een rustig album dat voornamelijk wisselt tussen western en psychedelisch, en dit allemaal met een enigszins melancholisch jasje.

Door al die sfeer op deze plaat is het geen album waar je actief naar gaat luisteren, maar het is meer een album dat je over je heen laat komen. De nummers Tête creuse en Nous sommes faux zijn de enige die er een beetje uitspringen, maar het album is sterker als een totaal-ervaring dan via zijn individuele nummers.

Releasedatum: 11-01-2016 | Label: Avantgarde Music | Facebook

01. Intro
02. Nihil Time Funeral Process