Grimner – Frost Mot Eld

Interessante folk metal, het kan nog!
85/100

Bij Ragherrie kunnen we Grimner wel waarderen. De eerste twee ep’s van dit Zweedse folk/viking-collectief behoorden tot de eerste lichting albums die Ragherrie ooit besprak en werden redelijk goed ontvangen. Het debuut Blodshymner is niet door ons besproken, maar uit persoonlijke ervaring kan ik melden dat het een puik plaatje is, waar uitstekende folk metal op staat. De ster van Grimner is stijgende, want waar Blodshymner nog op het kleine Stygian Crypt Records uitkwam, verschijnt opvolger Frost Mot Eld op Despotz Records, ook bekend van Raubtier, Tad Morose en Crucified Barbara.

Grimner mengt folk en viking metal tot een smakelijk geheel, waarbij de nadruk op de metal ligt. De fluit is een zeer belangrijk instrument, maar dat maakt niet dat de gitaarpartijen verwaterd zijn tot een smakeloos maaltje. Veelvuldig horen we gedubbelde lijnen en interessante patronen uit de gitaren van Grimner komen. Extra smaakmaker is het keyboard, dat voor een epische toets (hehehe) zorgt en door accordeongeluiden ook wat afwisseling. Månegarm is een duidelijke invloed op Grimner, zeker wat het gebruik van folk-instrumenten betreft, maar ook Finntroll vindt zijn weg naar het geluid. Zo heeft het merendeel van de nummers een strijdlustige sfeer met mythologische mystiek, maar horen we op Mörkrets Hem een hoempa-achtige riff die zo van de Finnen had kunnen komen. Wees gerust, er wordt geen plagiaat gepleegd. In vergelijking met het debuut zijn de toetsen van Kristoffer Kullberg toegenomen en duidelijker. Zo begint Res Er Mina Söner met een bombastisch intro en houdt het nummer zijn symfonische toets, ook al is er ruimte voor fluit en accordeon. De zang van frontman/gitarist Ted Sjulmark (ook actief in King Of Asgard) is rauw en diep, maar toch verstaanbaar, voor hen die Zweeds verstaan. Ook heeft hij een heldere cleane stem.

Grimner_2015-10-17_072klein

De muziek staat bol van de pakkende melodieën, en hoewel die soms wat makkelijk zijn (zoals op de single Eldhjärta) zijn ze niet altijd zo voorspelbaar als de trend is in folk metal heden ten dage. Midgård Brinner is een goed voorbeeld. Catchy, zonder de gebaande paden al te vaak te betreden. En een echte oorwurm. De melodie krijg je niet meer uit je hoofd. Net als met Forna Dagar van de EP Fård. Daarnaast hebben we ook nog een aantal nummers die vooral hard beuken, zoals Nordmänners Raseri, Vargarnas Tid en de met doedelzak doorspekte titeltrack. Verrassing van het album is Muspelheims Härskare, dat een heropname is van de eerste demo A Call To Battle, hoewel het daar Eldvärldens Härskare heette. De betere productie doet het nummer goed, en de fluiten van Johan Rydberg voegen echt wat toe, daar hij ontbrak op de demo.

Laten we eerlijk zijn, folk metal is op sterven na dood. Op de gevestigde waarden na doet vrijwel niemand echt nog iets waar we van opkijken. Nou is Grimner geen band die het wiel opnieuw uitvindt, maar wel één die een plaat aflevert die smeekt om keer op keer afgespeeld te worden. De vertrouwde elementen van bekende bands worden gemengd met een eigenheid en authenticiteit die niet vaak meer gehoord wordt. Frost Mot Eld is wat folkier dan de voorgaande werkjes en wat lichter dan het vrij duistere debuut. Voor Grimner is het jammer dat Paganfest niet meer actief is, want ze hadden er makkelijk tussen gepast. En veel beter dan bepaalde andere bands die er hebben gestaan.

Releasedatum: 25-03-2016 | Label: Despotz Records | Website

01. Res Er Mina Söner
02. Eldhjärta