Gnaw Their Tongues – Hymns For The Broken, Swollen And Silent

Rituelen voor zieke mensen
88/100

Mories beloofde ons al wat rustiger aan te doen met Gnaw Their Tongues’ releases en niet meer om de maand iets uit te brengen. Vandaar dat tussen deze Hymns… en voorganger Abyss Of Longing Throats ‘slechts’ een split, een ep en een samenwerkingsalbum met Dragged Into Sunlight zitten. Hoe de man zo consistent dingen kan maken en dan ook nog steeds kwaliteit weet te leveren is een raadsel. Eind vorig jaar bespraken wel al Cloak Of Altering, en nu is het weer de beurt aan het hoofdproject van deze eclectische muzikant.

Liefhebbers weten wat ze kunnen verwachten. Dezelfde kille mengelmoes van rauwe lo-fi black metal, met noise, industrial en ambient waar GTT om bekend staat is ook deze keer weer herkenbaar. Hoewel… Met Abyss Of Longing Throats zette Mories weer een stap richting de ambient kant van het project, na het rauwe Eschatological Scatology. De metal bleef echter nog wel duidelijk aanwezig. Op Hymns… neemt de ambient de overhand. Het is nog lang niet zo angstaanjagend als All The Dread Magnificence Of Perversity (2009), maar je merkt dat de invloed van dit eerdere album (nog geen tien jaar oud) prominenter wordt. Maar dat betekent niet dat de ‘metal’ afwezig is. De tracks worden begeleid door doffe, beukende drums, die niet misstaan bij een funeral doom of drone band.

Hymns voelt als een ritueel, waar trommels begeleid worden door een ensemble van ruis, marteling en geestelijke gestoordheid. Zeker een compositie als Frail As The Stalking Lions, met zijn sinistere hoorns, weet een claustrofobische sfeer neer te zetten, die je in het duister vastbindt. Dissonante piano’s smelten samen met industriële electronica en de walgelijk zieke screams van Mories. En al je denkt dat je gek wordt en er geen suicidale gedachte meer bij kan… stopt het! Tot het weer begint.. Geestesziekte in geluid gevat.

b_gtt_2_web2016-1024x695

Silent Burned Atrocities is de spil van de plaat en het contrast kon niet groter zijn. Weg is de subtiliteit; slechts maniakale blasts en walgelijke screams, aangelengd met ruis en gekras alsof een groot fabrieksapparaat een autopsie op zichzelf pleegt, blijven over. Darkthrone zou bezwaar hebben tegen deze lo-fi productie. Zonder grappen en grollen; het mist zijn uitwerking niet, als enige uitbarsting op een anders redelijk subtiele plaat. De ritualistische, bijna tribal groove van I Have Clad The Pillar In The Flayed Skins intrigeert, en de geluiden van wurging, verstikking en pijn zijn misantropisch goed. Op de titeltrack wordt de creepy sfeer benadrukt door sinistere spreekstemmen die onverstaanbaar prevelen, maar net genoeg op de voorgrond staan om op te vallen. Hymns weet te hypnotiseren, je in een donkere trance te brengen, slechts ontwakend op de momenten dat de kakofonie je te veel wordt. Naar de plaat luisteren met koptelefoon op is aan te raden; alleen dan worden de diepste lagen onthuld.

Hymns overrompelt op het eerste gehoor niet echt. Het is allemaal wat subtieler en de shock value is er een beetje vanaf. Na meerdere luisterbeurten gaat de muziek echter onder je vel zitten, klauwend aan je hoofd tot het uit je wilt barsten. Mories is niet de meest technische begaafde muzikant ooit, maar hij is een meester in het neerzetten van sfeer. Een duistere, nihilistische sfeer, dat dan weer wel. De composities worden van meerdere kanten belicht, opbouwend in sfeer en duisternis, met een climax of sterk contrast dat rauw en primitief beukend binnendringt. Waar die climax zit, is altijd anders.

Het is lastig om zo’n album te beoordelen, zeker aangezien dit echt iets is wat je moet kunnen waarderen. Hymns For The Broken, Swollen And Silent is niet één van Mories meest directe en angstaanjagende albums, maar zeker wel één van de meest sinistere.

Releasedatum: 09-12-2016 | Label: Consouling Sounds | Website

01. Hold High The Banners Of Truth Among The Swollen Dead
02. The Speared Promises