Frozen Ocean – The Prowess Of Dormition (EP)

Verandering van spijs doet zeer zeker eten
88/100

Het mooiste aan het werken als reviewer is dat je zo nu en dan platen toegestuurd krijgt van redelijk onbekende, maar enorm verrassende bands. Dit keer is dat The Prowess Of Dormition van het eenmansproject Frozen Ocean. Na vele verhuizingen naar verschillende labels heeft Frozen Ocean zich nu ondergeschikt bij het tamelijk nieuwe Apocalyptic Witchcraft Records, die ervoor pleit om de meest creatieve en onafhankelijke muzikanten onder hun vleugels te nemen. Achter de naam Frozen Ocean (niet te verwarren met de christelijke akoestische folkrockband uit Canada!) schuilt de Russische Vaarwel, die sinds 2005 hard aan de weg timmert en al behoorlijk wat releases (vijf ep’s en elf full-lengths) op zijn naam heeft staan.

Vaarwel heeft zijn band sinds de oprichting al door behoorlijk wat genres heen geloosd. Zo begon de eenmansband met het relaxte trip-hop, waarna van koers werd gewisseld en blackened crust ineens het voortouw nam. De jaren erna varieerde de sound vooral tussen ambient black metal, shoegaze, dark drone en depressive black metal, en tijdens de opnames van The Prowess Of Dormition heeft Frozen Ocean ervoor gekozen om een mix tussen ambient en atmopheric black metal aan te houden. Dat Frozen Ocean nauwelijks een belletje doet rinkelen bij liefhebbers van sfeervolle black metal is niet zo heel vreemd: Vaarwel laat duidelijk weten dat hij zich niet bezig wenst te houden met het geven van live optredens. Waar Frozen Ocean voor staat, zo meent Vaarwel, is het maken van goede muziek.

Wat betreft het bovenstaande statement zijn wij het roerend met Vaarwel eens. The Prowess Of Dormition opent met No Blizzard, en meteen wordt het duidelijk dat wij ook bij deze release weer te maken hebben met een magische mix tussen verschillende interessante genres. Zo horen wij bij deze song een bijzonder rustig intro met herkenbare kalme tonen uit het shoegaze genre (met natuurlijk een tintje black), waarna Vaarwel zijn kans grijpt om zijn indrukwekkende typische black vocals te introduceren en ook wat prettig gitaarwerk laat horen, waarbij veelvoudig gebruik wordt gemaakt van tremolo-effecten. No Blizzard doet melancholisch aan en laat je een ijzig koud winterlandschap betreden, een ambiance die aanhoudt wanneer we dieper in de ep duiken. Once Aglow wisselt tussen razendsnelle en wat meer slepende, post-metal aandoende riffs. Deze song steunt meer op het instrumentale aspect, waarbij de vocals zachter in de mix staan. Enigszins jammer, omdat zo de imposante stem van Vaarwel naar de achtergrond verdwijnt. Het valt op dat ieder nummer stuk voor stuk een briljante opbouw heeft: er worden steeds wat subtiele elementen toegevoegd, zoals een nét iets ander overlappend rifje en fijne synthesizers- en strijkpartijen. Halverwege het nummer worden we zelfs verrast met een gevoelig pianostuk en hoge, vrouwelijke vocalen. Het instrumentale thema blijft aanhouden in Det Siste Snøfallet, naar onze mening de meest majestueuze song op deze ep. Hoewel de gitaarpartijen wat in herhaling vallen, word je door de eerder besproken continue toevoeging van nieuwe componenten en lagen gedwongen om de aandacht erbij te houden en sleurt het nummer je mee de ijskoude afgrond in. Simpele melodieën en weemoedige solo’s glijden perfect in harmonie over de snoeiharde, kille riffs en het brute drumwerk en houden de song tot het einde boeiend. Frozen Ocean sluit deze heerlijke ep af met het gelijknamige The Prowess Of Dormition, waarbij Vaarwel’s vocalen en de synthesizers terugkeren.

Wát een plaat. The Prowess Of Dormition is een enorm imposante en overweldigende mix tussen atmoblack, blackened shoegazing, post-rock, post-metal en ambient black, waarbij fans van onder andere Vallendusk, Lustre, Moonsorrow en Panopticon hun hart zeker kunnen ophalen. Het plaatje is minder melancholisch dan een voorganger als bijvoorbeeld A Perfect Solitude, maar beschikt toch over de kracht om je bij de keel te grijpen en je de onhartelijke kilte in te sturen, waarbij de wind je ogen doet tranen. De teksten zijn puur en rauw, en beslaan harde thema’s als lange winters, de dood en depressie. Over één ding zijn wij het sowieso eens: Vaarwel is een alleskunner. Van onbedwongen, primitieve black (Likegyldig Raseri), industrial/ambient drone (Steamworks: Hibernation), en nu de sfeervolle en ambiente black metal op The Prowess Of Dormition: Frozen Ocean kan het allemaal. Dit schijfje smaakt zeker naar meer, en wij zijn zeer benieuwd wat voor creaties Vaarwel ons de komende jaren zal brengen!

Releasedatum: 26-02-2016 | Label: Apocalyptic Witchcraft Recordings | Website

01. No Blizzard
02. Once Aglow