Fourth Circle – Elements

Evenaart zich met de groten binnen het symphonic metal genre
81/100

Een vergelijking met bands zoals Nightwish, Epica en Amberian Dawn is al snel gemaakt als je binnen het symphonic metal spectrum valt. Maar kan het Franse Fourth Circle met hun nieuwste full-length album genaamd Elements zichzelf staande houden in de door grootheden gedomineerde stroming? Het antwoord is ja!

Met Elements neemt het 5-koppige Fourth Circle onder leiding van zangeres Audrey Adornato je via epische orkestraties, sirene zang en ruige gitaarriffs mee op een symfonische reis langs de 4 verschillende elementen . De 13-tracks tellende plaat klinkt herkenbaar, maar heeft ondanks de vele overeenkomsten toch een eigen identiteit kunnen behouden.

De plaat begint meteen sterk nadat de intro track Write Your Own Story een doorgang naar een bijna magische wereld heeft geopend voor de luisteraar. De band knalt met Take door middel van een bombastische samenklank van keyboard en scheurende gitaar de plaat open en laten daarmee precies horen wat je van de rest van het album kan verwachten. De invloeden van een band als Nightwish zijn wel te horen, maar gooit zeker geen roet door het eten. De sound is net iets rauwer en misschien wel bombastischer dan die van Nightwish, waardoor de band toch uniek blijft.

De sterke opening wordt voortgezet in het vervolgnummer Water’s Child. De opzwepende keyboard melodieën openen het nummer en pompen meteen een episch gevoel naar binnen. De coupletten van het nummer zijn wat terughoudender en ietwat progressiever dan in de voorgaande nummers, maar die worden goedgemaakt met misschien wel de beste refreinen die daarop volgen. Deze zijn immens catchy en een genot voor het oor.

De kwaliteit van het album blijft de gehele plaat op hoog niveau en er zijn bijna geen momenten die daar afbreuk aandoen. Waarna je bij de eerste paar nummers zou denken dat je het wel gehoord denkt te hebben weet First Circle je alsnog te verassen met de track From Moon. Deze track, zoals de naam al doet vermoeden heeft een meer ruimtelijk thema wat terug te horen is in de geluiden die toetsenist Olivier Keller uit zijn toetsten weet te toveren. Een welkome verandering in het geluid die je nieuwe energie geeft om de rest van Elements af te luisteren.

Met Elements weet Fourth Circle een prima plaat af te leveren waar weinig op aan te merken is. Waar hier en daar buitenstaande invloeden duidelijk te horen te zijn, is dit niet als ergerlijk te ervaren. Daarnaast is genoeg variatie binnen de nummers om je aandacht er bij te laten houden en dankzij de constante aanwezigheid van kwalitatief goede nummers mag het duidelijk zijn dat de band zijn plaats binnen het subgenre overduidelijk heeft weten te bemachtigen.

Releasedatum: 29-10-2016 | Label: DarkTunes | Website

01. Write Your Own Story
02. Take