Finsterforst – #YØLØ (EP)

Weer eens wat anders, you only live once!
78/100

Oh, wat heeft Finsterforst veel commentaar gekregen in de aanloop naar deze nieuwe ep! Voor degene die onder een steen heeft geleefd: Finsterforst besloot na het succesvolle Mach Dich Frei even volledig het roer om te gooien en gewoon lekker te doen waar ze zelf zin in hebben. Met een titel als #YØLØ en een, voor pagan metal, behoorlijk controversiële album art was het ook niet gek dat de vele fans soms niet wisten wat ze met de band aanmoesten. Nu het schijfje daadwerkelijk uit is wordt het eens tijd om naar de muziek zelf te luisteren!

En muzikaal zit het allemaal weer tiptop in elkaar. Finsterforst bestaat uit vakmuzikanten en dat hoor je. De nummers zijn kort, wat gezien de aard van de ep best valt te begrijpen. Zo staan er vijf covers op, variërend van Michael Jackson’s Beat It tot een cover van de welbekende traditional Wild Rover. Muzikaal klinkt het echter allemaal ontzettend Finsterforst, met een prominentere rol voor de blazers, waardoor het bij vlagen erop lijkt alsof Trollfest een berg waanzin over de muziek los heeft gelaten.

Sommige ‘experimenten’ zijn echter beter gelukt dan andere. Zo is de cover van Beat It ontzettend goed, net als het eigen voetbalnummer Auf die Zwölf. Nummers als Hangover en Der Durch die Scheibeboxxxer zijn daarentegen iets minder geslaagd.

#YØLØ is een ep geworden die je op waarde moet weten te schatten. Zie je de grap ervan in, dan is dit een prima, minder serieuze aanvulling op het eerdere werk. Neem je het allemaal net even iets te serieus, dan kun je deze plaat beter overslaan. Een leuk experiment voor tussendoor, maar het is te hopen dat Finsterforst de volgende keer weer met een serieus album komt. Tot die tijd: #YØLØ!

Releasedatum: 14-09-2016 | Label: Napalm Records | Website

01. Bottle Gods
02. Auf die Zwölf