Feanor – We Are Heavy Metal

Niet zo glorieus en episch als bedoeld
58/100

We Are Heavy Metal, het derde full-length album van het Argentijnse Feanor zou een legendarische en heldhaftige heavy metal plaat moeten zijn die in dezelfde lijn ligt als de mannelijke muziek van de grootheid Manowar. Denk hierbij aan mega gespierde mannelijke lichamen die deze muziek voorbrengen en vuisten die de lucht in gaan. In plaats daarvan krijg je een mager scharminkel voor je die een paar rake klappen kan uitdelen, maar niet meer dan dat…

Feanor trekt voor We Are Heavy Metal een blik open met grote namen die hun muzikaliteit uitlenen aan de plaat. Enkele namen die de revue passeren tijdens het een uur durende album zijn bijvoorbeeld: vocalist Tony Martin (ex-Black Sabbath), gitarist David Shenkle (ex- Manowar) en de oprichter van de voorgenoemde band, Ross The Boss. Aan kwalitatieve muzikanten niet te min dus. Helaas werken deze collaboraties in de meeste gevallen niet en dat is te horen in bijna de gehele plaat.

We Are Heavy Metal begint ontzettend teleurstellend. Afgaand op de cover-art, waarbij je de 4 bandleden “heldhaftig” ziet zitten, verwacht je toch dat de eerste track toch een krachtig gevoel zou moeten geven. Helaas doet de titeltrack We Are Heavy Metal niet. Wanneer de vocalen inspringen, valt de track op zijn gat en zal daar de komende 2 tracks niet van af komen.

Gelukkig komt dan toch de verlossing in de vorm van The Discipline of Steel. Uptempo en vol epische gitaar- en vocaalpartijen is dit de eerste keer dat de band overtuigt dat ze daadwerkelijk in staat zijn om hun imago recht te doen.

Een ander noemenswaardig punt is de mega sterke track Crying Games. Dit dan voornamelijk te danken aan Tony Martin. Zijn stem komt ontzettend goed uit in dit nummer, dat bombastisch is, vol tempo en waarbij de energieke vonken er van af springen. De track staat een beetje in contrast met de rest van het album omdat het wat melodieuzer van aard is, maar dat valt in het niet omdat dit by far het beste nummer is wat op deze plaat is te vinden.

Waar het grote probleem met dit album ligt, is de productie. Omdat de mix nogal “flat” klinkt, vallen bepalende kenmerkende klanken in een mengelmoes waarin niks echt uitblinkt. Het geluid is te dof om daadwerkelijk een heldhaftige punch in het gezicht te geven. Als de gitaren wat scherper waren, de drums iets minder op hetzelfde krachtniveau als de bas hadden gezeten had deze plaat beter tot zijn recht gekomen. Tel hierbij aantal missers zoals valse solo’s en rare passages er aan toe en je hebt een plaat die geen recht doet aan het genre.

Releasedatum: 25-12-2016 | Label: Massacre Records | Website

01. We Are Heavy Metal
02. Ëol The Dark