Fair Warning – Pimp Your Past

Fair warning pimpt eigen vroege werk
53/100

Het pimpen van je eigen verleden, dat is wat het Duitse Fair Warning doet met hun nieuwe langspeelplaat genaamd Pimp Your Past. Waren de tracks gewoonweg verouderd, of wilde Fair Warning het oudere werk toegankelijker maken voor de nieuwe fans? Misschien een beetje van beiden, maar helaas werkt het concept niet.

Pimp Your Past geeft dus een blik in het verleden naar de meest belangrijke tracks die op de eerste drie albums Fair Warning, Rainmaker en Go!, die tussen 1992 en 1997 het daglicht zagen. Gelukkig zijn het niet één-op-één opnieuw opgenomen tracks, maar zijn ze dus gepimpt naar een moderner jasje met de bijbehorende veranderingen dat meer in de lijn van de huidige sound van de band ligt. Wat je krijgt is een plaat die absoluut niet vernieuwend meer is, maar je wel een “trip down Memory Lane” geeft.

Pimp Your Past start met de track Longing for Love, een track die je meteen terugzendt naar de glamsound van de jaren 90. De hoge vocalen van zanger Tommy Heart zijn nog steeds zo hoog als vroeger en worden ondersteund door de gangvocalen van de rest van de band voor nog meer diepgang. Gooi daar nog eens een gitaarsolo over en je hebt een klassieker te pakken.

Vervolgens is het de beurt aan de re-imagining van One Step Closer, die ook te vinden is op de eerste plaat: Fair Warning. Iets harder dan de voorgaande track, maar wel eentje die je aandacht beter vasthoudt. De sound is wat rauwer, maar blijft toch binnen de perken van wat de band voor ogen heeft. Het krachtige karakter van de track komt goed uit de verf (misschien zelfs wel beter dan het origineel) en laat zien waar de band voor staat, energie, snelheid en power, heel veel power!

In tegenstrijd tot de eerste twee tracks, die een prima vertaling van vroeger naar nu zijn, vallen de vervolgende tracks in het niets. Dit komt mede doordat de sound nogal achterhaald is. Zo passen de resterende 9 tracks beter in de glamsound van de jaren 90 dan die van de hedendaagse muziek en hebben daarmee de vertaalslag niet doorstaan. Vergelijk het met bands zoals Europe, Cinderella of zelfs Whitesnake die nu nog met nieuw materiaal zouden komen. Het werkte vroeger, maar dat staat nog niet garant dat het nieuwe materiaal de “good old times” kunnen evenaren. Begrijp me niet verkeerd, de muziek is tof en werkte goed toen het uitkwam, maar omdat de tijd zo veranderd is blijft er toch iets knagen.

Met Pimp Your Past laat Fair Warning je de goede oude jaren 90 herbeleven. Waarin de vertaalslag van de eerste twee tracks ontzettend sterk en goed gedaan is, geldt dat helaas niet voor de rest van de plaat. Dit komt dus mede doordat de sound niet meer in het huidige tijdsbeeld past en dat is jammer. Misschien hadden ze de titel van de plaat toch beter “Relive our Past” kunnen noemen, want dat dekt de lading beter dan de stempel “gepimpt”.

Releasedatum: 28-10-2016 | Label: Steamhammer/SPV | Website

01. Longing For Love
02. One Step Closer