Die Krupps – Live Im Schatten Der Ringe (Live)

Hun comeback uit 2013, maar dan live..
59/100

De uit Düsseldorf afkomstige Electronic Body Music (EBM)-band Die Krupps wordt vaak in één adem genoemd met groepen als Kraftwerk en Einstürzende Neubauten als het gaat om pionieren in het EBM- en industrial-genre.Die Krupps, vernoemd naar de bekende, industriële Krupp-dynastie uit Essen, begon in de jaren 80 met het mixen van synthesizers met metalen percussie.  De band stond centraal in de, destijdse Europese, progressie van EBM en werkte in 1989 samen met de Briste band Nitzer Ebb.

In de vroege jaren 90 begonnen de Duitsers ook distorted gitaren en andere invloeden uit de metal te gebruiken; zo namen ze een ep vol met door synthesizers ingespeelde Metallica-covers op. Metal met elektronische muziek mixen was een vernieuwende stap en inspireerde vele Neue Deutsche Härte-bands, waaronder Rammstein.

In 1997 besloot de band te stoppen om vervolgens in 2005, ter ere van het 25-jarig bestaan, weer bij elkaar te komen. En dat zijn ze nog steeds. De carrière van Die Krupps overspant inmiddels al 36 jaar; een periode waarin tien studioplaten en 26 singles en ep’s werden uitgebracht. Aan een officiële live-dvd is de groep echter nooit toegekomen. Nu is het eindelijk zover: de eerste Die Krupps-dvd is uit en daar hoort natuurlijk een live-album bij. Een dubbele, welteverstaan.

Die KruppsLive Im Schatten Der Ringe is de opname van een set op het uitverkocht E-tropolis Festival in de Turbinhalle, midden februari 2014 in Oberhausen. Na een korte intro start de band het machinale Blick Zurück Im Zorn, afkomstig van Machinists Of Joy uit 2013. Direct daarna volgt Dawning Of Doom, een absolute fan favourite uit 1992. Vervolgens krijgen we Risicofaktor te horen, eveneens afkomstig van hun plaat uit 2013. Vervolgens nog een track van dat album. En daarna nog één.. Erg teleurstellend; op twee nummers na zijn alle nummers op de eerste disc afkomstig van het album dat een jaar eerder werd uitgebracht.

Disc II trapt af met nóg drie nummers van Machinists of Joy, maar daarna is het godzijdank tijd voor wat meer variatie. Metal Machine Music, Fatherland, en de klassieker To The Hilt worden gespeeld, waarna de band nog twee toegiften voor ons in petto heeft: Machineries Of Joy en het gevoelig ingeluide Crossfire.

Ik snap dat een band diens, destijds, nieuwe materiaal wil promoten, maar elf nieuwe tracks spelen op een totaal van zeventien nummers is een beetje teveel van het goede; met name als je beseft dat het hier om een live album gaat.. Dat gezegd hebbende: de sound op deze plaat is zeer overtuigend. Ieder instrument komt goed uit de mix, zo ook de synthesizers waar deze band zo afhankelijk van is; die willen tijdens de opnames van andere bands nog weleens wegvallen.

Kortom: Live Im Schatten Der Ringe is geen essentiële aanschaf, tenzij je een groot liefhebber van Machinists Of Joy bent en graag een live vertolking van dit album wilt horen. Voor Krupps-klassiekers als Whare Arbeit, Wharer Lohn en Stahlwerksynfonie hoef je hem niet te kopen. Maar als je een groot fan bent is de dvd hoe dan ook het aanschaffen waard: het is tenslotte hun eerste!

Releasedatum: 13-05-2016 | Label: AFM Records | Website

CD1
01. Intro