Countess – Fires of Destiny

Ambachtelijke black metal van Nederlandse bodem
74/100

Vroeger was heus niet alles beter. “Maar sommige dingen toch echt wel”, zo lijkt de Nederlandse black metalband Countess gedacht te hebben. Met hun splinternieuwe album, Fires of Destiny, nemen de oudgedienden ons mee terug in de tijd. En dat blijkt geen straf te zijn!

Fires of Destiny is alweer het vijftiende album van Countess, een band die werd opgericht in 1992. Alles aan deze nieuwe release klinkt “jaren 90”; van de manier waarop zanger/bassist Orlok staccato zijn gal spuwt tot aan de bijna kitscherige (maar stiekem erg lekkere!) keyboards die zo af en toe worden ingezet. De productie is bovendien bijzonder “ouderwets” (maar goed luisterbaar) waardoor wij het ook hadden geloofd als we hier met een album uit de vorige eeuw te maken zouden hebben.

Countess band photo

Begrijp ons trouwens vooral niet verkeerd: Fires of Destiny is mede door dit alles bijzonder charmant – voor zover die term op black metal van toepassing kan zijn, natuurlijk. Trendy elementjes? Tierelantijnen? Niets van dat alles. Countess blijft tot in het extreme trouw aan de orthodoxe formule, waardoor dit vooral een plaat voor de echte fijnproever is geworden. Het is wel een stijl die je moet liggen. Hoe goed de uitvoering ook is en hoe authentiek de plaat ook klinkt (en dan hebben we het nog niet eens gehad over het sterke gitaarspel!) er had wat ons betreft wel een tikkeltje meer variatie in het tempo van de songs mogen zitten; nu opereert de band wel erg vaak in dezelfde versnelling, waardoor een deel van de kracht verloren gaat en de plaat gaandeweg een klein beetje in dreigt te kakken.

Azijngezeik, dat beseffen we natuurlijk. Het positieve gevoel overheerst gelukkig: Fires of Destiny is vooral een smakelijk album zoals er tegenwoordig niet meer veel verschijnen. Experimenteren was duidelijk niet het doel dat Countess voor ogen had met dit album, dus vernieuwende elementen hoef je hier niet te verwachten. Het deert maar weinig. Fires of Destiny is een lekkere pot ambachtelijke, rauwe midtempo oldskool black metal met prima gitaarwerk, af en toe Nederlandstalige teksten, en vooral heel veel respect voor het genre.

Releasedatum: 30-06-2016 | Label: Eigen beheer | Facebook

01. Runenlied
02. Fly the Battle Flag