Borknagar – Winter Thrice

Dromerig werkstuk met voldoende power
86/100

De Noorse band Borknagar, bouwjaar 1995, is inmiddels toegekomen aan album nummer tien. Het is niet alleen een indrukwekkend aantal, de band die gitarist Øystein Garnes Brun rond zichzelf verzamelde, mag eigenlijk op iedere plaat trots zijn. Het muzikale hoogtepunt tot nu toe, al blijft dat subjectief en valt daar dus over te twisten, was Universal uit 2010. Veel is er sindsdien gelukkig niet veranderd; de progressieve folky metal met subtiele black-invloeden komt ook op de nieuwe worp Winter Thrice bijzonder goed voor de dag.

Een van de sterkste kanten van de muziek van Borknagar, is de afwisselende zang, verzorgd door niet minder dan drie vocalisten. Naast bassist Simen “ICS Vortex” Hestnæs (Arcturus, ex-Dimmu Borgir) en frontman Andreas “Vintersorg” Hedlund (Vintersorg, Cronian, Otyg) die overigens ook tekent voor de harsh vocals, zingt ook toetsenist Lars Are “Lazare” Nedland regelmatig mee. Niet alleen individueel maar ook in combinatie met elkaar klinkt dit drietal bijzonder goed en afwisselend, en zorgt het voor de melancholisch-dromerige vibe die we ook uit het verleden nog van Borknagar kennen.

“Afwisselend” is sowieso een woord dat op Winter Thrice van toepassing is. De muziek alterneert schijnbaar moeiteloos tussen gevoelige passages met meanderende gitaarpartijen en zweverige cleane zang enerzijds, en stevigere stukken waar de geest van het black metal-verleden van de band(leden) nog duidelijk rondwaart anderzijds. Op sommige momenten, zoals tijdens het stevige Erodent, komen beide werelden op een bijzonder prettige manier met elkaar in aanraking. Ter illustratie: even eerder, tijdens het zeer aanstekelijke Panorama, zijn we nog geconfronteerd met een tussenstuk met blije hammond-achtige keys. Dit contrast kenschetst de veelzijdigheid van Borknagar als band én van dit album in het bijzonder.

borknagar-band

Ondanks de belichtte veelzijdigheid verzandt Winter Thrice niet in progressief geneuzel of slaapverwekkende notenvreterij. De songs worden met voldoende urgentie en energie gebracht; iets wat verder wordt versterkt door de bij vlagen heerlijk venijnige gitaartoon, al dan niet gekoppeld aan de aangename grom van Vintersorg. Gelukkig is alles prima in balans en wordt de heerlijke dromerige sfeer nergens verstoord. Ook de warme productie, kraakhelder maar niet té erg gepolijst, draagt bij aan ons positieve eindoordeel: het is simpelweg een genot om naar deze plaat te luisteren. Borknagar doet niets noemenswaardigs anders dan op de laatste paar platen, maar slaagt er op Winter Thrice in om alles perfect in evenwicht te krijgen: dromerig, maar met voldoende power om te blijven boeien. Een aangename luisterervaring én een dikke aanrader voor liefhebbers van prog-, folk- maar zeker ook voor ruimdenkende black- fans.

Saillant detail: Winter Thrice verschijnt, toevallig of niet, op dezelfde dag als ATGCLVLSSCAP van Ulver, de band van voormalig Borknagar-vocalist Garm. Zo krijgen we op één dag liefst twee werkstukken van bands uit de entourage van de Noorse “2nd wave” black metalscene, die zich in compleet andere richtingen hebben ontwikkeld. Wij voelen ons deze dag dan ook als een kind in de snoepwinkel.

Releasedatum: 22-01-2016 | Label: Century Media Records | Website

01. The Rhymes of the Mountain
02. Winter Thrice