Anticlockwise – Raise Your Head

Bestijgt de Italiaanse metaltroon niet
55/100

Gewapend met verwoestende riffs, stampende drums en epische, slepende vocalen, probeert Anticlockwise uit te groeien tot één van de grootste metalbands van Italië. Heel moeilijk is dat niet, want Lacuna Coil en Rhapsody zijn op het moment de enige zwaargewichten in het genre. Wel laten zij de concurrentie ver achter zich, Anticlockwise inbegrepen. Met de derde langspeler Raise Your Head proberen de eigenzinnige Italianen door te breken in eigen land.

Het is nog maar de vraag of dat gaat lukken. Anticlockwise heeft (nog) niet het vermogen om extreem pakkende nummers te schrijven. Je zou anders verwachten, aangezien hun muziek een bijzondere mix van thrash en prog betreft. Een combinatie die je niet vaak tegenkomt, al is het resultaat vaak oppervlakkiger dan het genre doet vermoeden. Op Raise Your Head is dat helaas niet anders. Anticlockwise begint vrijwel elk nummer in de hoogste versnelling en probeert de luisteraar meteen bij het nekvel te grijpen, maar het viertal bereikt het tegenovergestelde. De songs beginnen vaak explosief, met verwoestende riffs en aanjagende drums, maar zakken na een minuut of twee als een plumpudding in elkaar: te herhalend, te repetitief en vooral te vervelend.

Raise your Head begint nog hoopvol: Slave wordt opgeluisterd door een duistere, maar mooie piano-intro en elekronische beats die op een fraaie manier overgaan in de gelijknamige titeltrack. De monsterachtige kreten op de achtergrond hebben een angstaanjagend effect en doen je verlangen naar bescherming, maar tegelijkertijd ben je ook benieuwd wat de rest van het nummer je gaat brengen. Een klasse track.

Op sommige momenten laat Anticlockwise de echo van de gloriejaren van Judas Priest in volle glorie horen, maar op de meeste momenten klinken de Italianen vooral als een dertien in een dozijn metalband. Anticlockwise probeert met weinig rustmomenten en met veel donder en bliksem het publiek voor zich te winnen, maar vergeet daarbij verschillende lagen in de muziek aan te brengen.

Bovendien is het album behoorlijk overgeproduceerd. Het doet ons bij vlagen denken aan Death Magnetic van Metallica: door de blikkerige drums en de nogal schreeuwerige riffs verliezen veel nummers hun identiteit en onderscheidend vermogen. Aan het einde van de plaat herpakt Anticlockwise zich aardig met het gelaagde The Blue Screen of Death en de meeslepende afsluiter Dystopia MMXVI, maar dat gebeurt wat ons betreft net wat te laat.

Zo blijven Lacuna Coil en Rhapsody de aankomende jaren comfortabel op de Italiaanse metaltroon zitten.

Releasedatum: 16-12-2016 | Label: Revalve Records | Facebook

01. Slave