Anaal Nathrakh – The Whole Of The Law

De soundtrack van prettige marteling
88/100

Ja kinders, het is weer tijd voor herrie! Engelands meest extreme duo is weer terug, inmiddels met hun negende album in vijftien jaar. Alles aan deze release ademt duisternis, van de walgelijke bewerking van de coverart tot de songtitels aan toe.

De verwachtingen zijn zoals altijd weer hooggespannen, want op een ondermaatse worp hebben we Mick Kenney en Dave Hunt nog niet kunnen betrappen, in ieder geval niet sinds In The Constellation Of The Black Widow uit 2009. De muzikale evolutie van Anaal Nathrakh blijft interessant. Het Engelse duo weet op ieder album wel weer een nieuw terrein te verkennen. De basis ligt hoe dan ook nog altijd in de black metal, hoewel tegenwoordig grindcore, samen met industrial, toch wel de boventoon voert. Op voorganger Desideratum nam industrial de overhand; de samenwerking met dubstep/breakcore-producer Gore Tech liet de band nieuwe werelden ontdekken, die vooral de vorm van dubstep en breakdowns aannamen. Voor sommigen een verschrikkelijk experiment, voor anderen een compleet nieuw genot. De lijn tussen The Whole Of The Law en Desideratum is kleiner dan voorheen, maar er wordt een groot nieuw palet toegevoegd: keyboards!

Ja, dat lees je goed; keyboards. Nee, geen bombastische symfonische lagen, maar sinistere koren, subtiele lijnen onder de dikke lagen gitaar en, gelukkig, géén leadpartijen. Depravity Favors The Bold is een uitstekend voorbeeld, de intro zorgt meteen voor kippenvel. De ijzingwekkende krijsen van Dave Hunt maken het er niet makkelijker op. Meer dan ooit gilt hij zijn stembanden aan gort, maar toch weet hij een hoge falsetstem erbij te smokkelen. Dit is een furieus album, met een paar van hun hardste nummers erop. …So We Can Die Happy, In Flagrante Delicto en Hold Your Children Close And Pray For Oblivion (waar beukende gabberbeats extra boost geven aan de computerdrums) gaan als een razende tekeer, zonder ons veel adempauze te gunnen. Toch is er veel ruimte voor melodieën en die kenmerkende cleane zang, die het geheel niet helemaal als een vormloze massa laten overkomen.

background_1920_anaalnathrakhback

Als hoogtepunt noteren we het woeste On Being A Slave dat, door de subtiele doch duidelijk aanwezige keyboards en chaotische riffs, een furie tentoonspreidt die we zelfs van Anaal Nathrakh niet gewend zijn. Dave Hunt klinkt meer dan ooit alsof hij helse pijnen doorstaat; de plaat is dan ook een intense beleving, die veel vergt van de luisteraar. ‘AN’ is nooit voor de casual luisteraar geweest, maar nu is dat zo mogelijk nóg minder. En toch is er weer ruimte voor experimenten. Extavaganza is niet het smerige blastfestijn dat we eigenlijk hadden verwacht, maar een groovend riffgedreven nummer, waar Dave Hunt een paar excentrieke falsetstemmen gebruikt, bijna als King Diamond. Ook We Will Fucking Kill You grooved, maar weet een paar postblack-achtige gitaarmelodieën te incorporeren die zo melodisch zijn dat ze contrasteren met de krijsende zang. De bonustracks zijn een leuke toevoeging, vooral de Iron Maiden-cover Powerslave is vermakelijk, herkenbaar, maar toch in een eigen stijl. Man At C&A is dan weer totaal onherkenbaar ten opzichte van diens ska-origine.

Toch is The Whole Of The Law niet de beukende binnenkomer die Vanitas was. Door de experimentjes heen is het album niet makkelijk om in een keer te begrijpen. Dat is deels de extremiteit van de band, maar in vergelijking met de vorige albums heeft deze worp uiteindelijk de kleinste evolutie doorgemaakt. Dat is niet per se slecht, maar we zijn het gewoon niet gewend van deze band. The Whole Of The Law gaat zeker op goede voet verder; zelfs de verbeten fan die alleen The Codex Necro lust, zal hier wat van zijn gading op kunnen vinden.

Releasedatum: 28-10-2016 | Label: Metal Blade Records | Website

01. The Nameless Dread
02. Depravity Favours The Bold