Amaranthe – Maximalism

Plastic, niet zo fantastic
43/100

Met Maximalism is het Deense modern metalcollectief Amaranthe alweer toegekomen aan hun vierde plaat. Bij het vorige album Massive Addictive (2014) ging de groep al zwaar de poppy kant uit, helaas zijn de heren en dame deze keer nóg een stap verder gegaan. De nieuwe, bijna radiovriendelijke plaat zal het bij een grote groep prima doen, maar niet bij de metalliefhebbers.

Bij de eerste track Maximize krijg je gelijk een slecht gevoel, alsof het een rip-off is van het Japanse Blood Stain Child. Al snel blijkt het erger te zijn, want het nummer slaat over in een popsong. Het album wordt er gaandeweg niet beter op. Wanneer That Song begint moet je gelijk aan We Will Rock You van Queen denken. Onze hoop dat het toch nog iets wordt, vervliegt al snel wanneer Elize Ryd begint te zingen alsof ze Rihanna is – I rest my case. Met 21 hoor je eindelijk de oude Amaranthe terug, voor even, want het volgende nummer On the Rocks klinkt alsof Amaranthe de soundtrack voor een tienerserie verzorgt.

amaranthe-p6110835-edit

Op wat grunts en gitaarsolo’s na is Maximalism een pot commerciële electro-pop. De ballade Limitless klinkt zelfs alsof Elyze wanhopig op de radio wil komen tussen alle andere ‘dertien in een dozijn’ artiesten. Na deze rustige track klinkt de rest van het album, afgezien van de afsluiter, vrijwel hetzelfde; een vleugje van de oude Amaranthe met een grote scheut radiopop, en hier en daar elektronische snufjes zoals dubstep. De plaat eindigt met Endlessly, wat vreemd genoeg weer een ballade is, daar waar je eerder een knallende afsluiter zou verwachten. Ook bij dit nummer doet de manier waarop Elyze zingt je aan een andere bekende zangeres denken, namelijk Whitney Houston met haar nummer I Will Always Love You.

Op Maximalism lijkt Amaranthe de balans tussen pop en metal enigszins uit het oog verloren te zijn. De grunts en gitaarsolo’s zorgen voor een klein beetje metal, verder staat de plaat vol met voorspelbare en overgeproduceerde radiomuziek. Een aantal nummers zou niet misstaan op mainstream muziekstations zoals 538 of 3FM. Er zullen ongetwijfeld fans zijn die dit album geweldig vinden, maar metalliefhebbers kunnen dit matige album beter links laten liggen.

Releasedatum: 21-10-2016 | Label: Spinefarm Records | Website

01. Maximize
02. Boomerang