Alter Bridge – The Last Hero

Weer onmiskenbaar Alter Bridge
80/100

Alter Bridge is een krachtige kruisbestuiving tussen de zanger van Slash en de bandleden van Creed. Al meer dan twaalf jaar combineren deze vier veteranen heetgebakerde metalriffs, melodieuze hardrock en meeslepende, meezingbare refreinen. Op The Last Hero, alweer de vijfde worp van de heren, is dat niet anders, maar voor de verandering stort Alter Bridge zich op nieuwe thema’s, zoals politiek en (falend) leiderschap. Het resultaat is een meeslepend en op momenten emotioneel beladen album vol tempowisselingen en sterk geschreven teksten.

De uiterst getalenteerde Amerikanen zoeken het al lang niet meer alleen in postgrunge (zoals Creed wel deed), maar in andere hoeken als hardrock, metal en zelfs in prog. Op The Last Hero proberen ze een zo divers mogelijk geluid te creëren, zoals met het mooi en lang uitgesponnen This Side of Fate en het verwoestende Island of Fools.

Alter Bridge behelst op dit nieuwe schijfje een duistere en emotionele aanpak. Op Show Me Your Leader bezingt frontman Miles Kennedy politieke onderwerpen zoals ontbrekend leiderschap en het volk dat de binding met de politieke elite verliest, daarmee verwijzend naar het huidige Amerikaanse verkiezingsdrama. Dit doet Kennedy zoals alleen hij dat kan: met snerpende uithalen en met die heerlijke vibrato in zijn stem.

De sneltrein die The Last Hero heet dendert eigenlijk een uur lang onverminderd door. De openingstrack, met die lekkere gitaarintro, loopt fraai over in The Writings on the Wall, die vier minuten lang wordt opgezweept door geweldig drumwerk van Scott Philips. Natuurlijk duurt het niet lang alvorens de kenmerkende Alter Bridge-ballads de revue passeren. My Champion is het meest poppy nummer in twaalf jaar Alter Bridge en zal zonder meer een hoop nieuwe fans aanspreken.

Soms ligt de emotie er alleen te dik bovenop. Luister maar naar eens You Will Be Remembered en probeer niet te kokhalzen. De zoetsappige teksten en ‘ooh ooh’ koortjes zijn niet alleen goedkoop maar ook strontvervelend om naar te luisteren. In het eropvolgende Crows on a Fire walst gitarist Mark Tremonti gelukkig weer meteen over de luisteraars met moddervette metalriffs en een ijzersterke groove, alsof hij persoonlijk korte metten wil maken met die draak van een plaat van zojuist.

Hoewel The Last Hero over de gehele linie niet even sterk is, is dit album gewoon weer onmiskenbaar Alter Bridge. Echt zwakke songs staan er niet op. Vooral de afsluitende titelsong is een van de beste en meest intense composities die Myles en de zijnen hebben geschreven. The Last Hero komt rustig uit de startblokken, maar verzandt na twee minuten in een tornado van schreeuwende vocalen, duizelingwekkende solo’s en ronkende riffs. Beter kun je een album na een uur niet afsluiten. Een gedenkwaardige afsluiter van een klasse album.

Releasedatum: 7-10-2016 | Label: Napalm Records | Website

01. Show Me a Leader
02. The Writing on the Wall