Adept – Sleepless

Beter goed gejat dan slecht bedacht
78/100

Met Sleepless heeft de Zweedse metalcore formatie Adept een kleine twee weken geleden het vierde album uitgebracht. Hoewel een beetje over de houdbaarheidsdatum kreeg deze plaat een welverdiende luisterbeurt.

Twaalf jaar geleden werd Adept opgericht en de eerste twee jaren bestonden voornamelijk uit het releasen van drie EP’s. The Rose Will Decay was de laatste in de rij en leverde het vijftal een felbegeerd contract op bij het Zweedse label Panic & Action. Vanaf dat moment begon het echte werk, wat resulteerde in de eerste volledige plaat, luisterend naar de naam Another Year of Disaster (2009). Al snel werd Adept opgepikt door de Duitse metalscene, wat tours doorheen het land opleverde. In 2011 was het tijd voor een volgende release. Death Dealers werd een plaat waarop de band een stijlverandering liet horen: hoewel de genres niet wederzijds uitsluitend zijn, wijzigde de sound van post-hardcore naar metalcore. Ze zetten die lijn voort op Silence The World uit 2013, iets wat de mannen geen windeieren legde, getuigen een tour met Caliban en een optreden met August Burns Red.

Sleepless stond oorspronkelijk gepland om in 2015 uit te komen, maar Adept heeft de nodige tegenslagen moeten overwinnen. Contractuele problemen met recordlabel Panic & Action zorgde ervoor dat het album niet uitkwam in september, zoals beloofd, maar dat de release tot nader orde werd uitgesteld. Het dispuut zorgde er zelfs voor dat de Zweden het hele album opnieuw op moesten nemen(!) en als klap op de vuurpijl werd de Facebook pagina van de band gehackt, waar ze tienduizenden volgers mee verloren. Maar inmiddels schijnt ook voor Adept weer de zon: eind 2015 tekenden de core-knapen bij Napalm Records, ook hun Facebook pagina is met 65.485 likes weer lekker gevuld en het belangrijkste: Sleepless is sinds 19 februari uit.

Gelukkig stellen de heren niet teleur en is Sleepless het ongeduldig wachten zeker waard geweest. De lp ademt metalcore door al zijn poriën, beginnend met openingstrack Black Veins die in veel opzichten aan Parkway Drive doet denken. “You said I should always be open, honest and sincere. I guess this is a start, so for the next 40 minutes I will speak from the heart. And the truth is: maybe I don’t deserve to be happy.” De onheilspellende en gefrustreerde lyrics, gecombineerd met een lading breakdowns geven de luisteraar een adrenalinestoot en de core-fanaten een lichtelijke binnenbroekse verhoging. En eigenlijk omschrijft dit ook meteen de plaat in zijn algemeen. Het is geen vernieuwend trucje, maar in dit geval geldt ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’.

Persoonlijke favoriet is Rewind the Tape, wegens de perfecte balans tussen metalcore en post-hardcore. Het doet zelfs wat pop punk-achtig aan en had zomaar van A Day To Remember kunnen zijn. En dat zegt eigenlijk alles: Sleepless is niet bepaald underground en allesbehalve vernieuwend, maar daarentegen wel energiek en gewoonweg leuk om op te zetten. Het is hen gegund, na alle tegenslagen in het afgelopen jaar.

Releasedatum: 19-02-2016 | Label: Napalm Records | Facebook

01. Black Veins
02. Wounds