Abbath – Abbath

Niet origineel, wel lekker
78/100

We zouden natuurlijk deze hele recensie kunnen volschrijven over de split van Olve “Abbath” Eikemo met “zijn” Immortal. Ja, Abbath ligt uit die band en ja, dat is allemaal op een behoorlijk onverkwikkelijke manier in zijn werk gegaan, inclusief het nodige gedoe om geld, rechten, enzovoort. Laten we ons echter in plaats daarvan concentreren op de muziek van het nieuwe project van Abbath, met de verrassende naam, euh… Abbath. Het project debuteert nu met een album met de titel, u voelt hem misschien al hangen, Abbath.

Goed, dat is allemaal niet echt origineel. De muziek is dat ook niet helemaal. Vermakelijk is deze schijf echter zonder meer. Met een speelduur van krap veertig minuten, vliegt Abbath voorbij, en dat is altijd een goed teken. De plaat klinkt als een mashup van het meest recente wapenfeit van Immortal, All Shall Fall uit 2009, en Between Two Worlds van dat andere project van Eikemo, I (2006). Het resultaat is dan ook een album vol aanstekelijk groovende black metal mét bij vlagen een regelrechte rock’n’roll-vibe maar zónder enige vorm van risico.

Abbath-band-2016

De productie is aardig, met een solide gitaargeluid en een “dunne” blikkerige percussie, wat perfect past bij deze vorm van black metal, al kan niet worden verhuld dat de gromvocalen van Eikemo ook nu weer bijzonder monotoon zijn. Dat is natuurlijk geen nieuws, en als we eerlijk zijn is niets aan Abbath écht nieuw of verrassend. De bombastische toetsen tijdens het refrein van Ashes of the Dead zijn misschien het meest opvallende element, en dat duurt steeds maar een paar seconden. Single Count the Dead was al even verkrijgbaar, en geeft een prima indicatie van wat we met Abbath voor onze kiezen krijgen. De uitvoering is echter wel bijzonder sterk, zodat deze plaat toch een goed gevoel oproept, al kun je je natuurlijk afvragen of dat nu wel helemaal de bedoeling is, in het geval van black metal…

Azijngezeik over (een gebrek aan) originaliteit aside: Abbath is erg smakelijk en gaat vrolijk verder waar All Shall Fall en/of Between Two Worlds ophield(en). Vooral op de momenten dat het gaspedaal een beetje wordt ingetrapt, zoals het lekker ouderwetse Fenrir Hunts, blijkt de kracht van deze plaat en klinkt Abbath heerlijk venijnig. Echt extreem wordt het natuurlijk nooit, maar binnen dezelfde kaders die de laatste jaren voor Immortal golden, is dit “gewoon” een lekker plaatje. Niet te moeilijk, pakkend, met voldoende melodie maar ook heerlijk gerag, zonder veel controverse, en dus: geslaagde black metal geschikt voor het grotere metalpubliek. Wat Eikemo doet, doet hij goed. Daarmee is Abbath een aangenaam en vermakelijk album geworden. Punt.

Releasedatum: 22-01-2016 | Label: Season of Mist | Website

01. To War!
02. Winter Bane