Varg – Rotkäppchen (EP)

Waarom?
63/100

De Duitse heidenen van Varg vonden het wel een goed idee om het niemendalletje Rotkäppchen (een bonustrack van Wolfskult uit 2011) opnieuw op te nemen, en er meteen maar een EP’tje omheen te bouwen. Het resultaat bevat maar liefst acht songs, waarvan zes (!) verschillende versies van de titeltrack zijn. En dat is best wel overkill. Varg begon ooit als een interessante band. Debuutplaat Wolfszeit (2007) was ijzersterk, maar daarna kwam de klad er behoorlijk in. Van melodic death/black verschoof de muzikale richting gaandeweg naar een soort simpele metalcore. Zonde.

Was het nummers Rotkäppchen nu een wereldnummer geweest, dan hadden we deze move nog een klein beetje begrepen. Maar meer dan een simpele maar doeltreffende partyfolk-song die het live prima doet, is het echter zeker niet; daardoor lijkt het uitbrengen van deze EP een ordinair zoethoudertje tot het nieuwe album Das Ende aller Lügen volgend jaar in de schappen ligt. In 2011 vond de band Rotkäppchen zelf kennelijk niet goed genoeg om het op Wolfskult op te nemen – dat zegt misschien wel genoeg. Toch is het concept van de song (een omgekeerde versie van het sprookje Roodkapje, met de wolf als slachtoffer) best leuk gevonden. En de song is ontegenzeggelijk catchy; al wordt je er na zes maal binnen een uur behoorlijk gestoord van.

Vargband2015
Behalve twee heel sterke nieuwe songs (Ein Tag wie heute en Abendrot) de opnieuw opgenomen versie van de titeltrack en het origineel  (‘2011’), bevat deze kortspeler een Engelstalige, Noorstalige, en instrumentale versie van de 2015-opname. Afsluiter Rotkäppchen im Bierzelt is een folk/hoempa-versie van bijna zeventien minuten – en ook dat is veel teveel van het goede. Zelden hebben wij zo iets repetitiefs gehoord. Om een onverklaarbare reden eindigt deze songs ook nogal abrupt. De gastvocalen van Christopher Bowes (Alestorm, Gloryhammer) op de Engelse versie (Red Riding Hood) en van TrollfesT op de Noorse uitvoering (Rødhette) zijn een leuke toevoeging, evenals de hernieuwde bijdrage van Anna Murphy (Eluveitie) op draailier. Toch zal niemand deze EP vaak van begin tot eind gaan draaien; daarvoor bevat het schijfje te weinig afwisseling.

Er zijn flink wat albums korter dan deze 48 minuten durende EP. En eigenlijk is de originele “2011-versie” van Rotkäppchen welbeschouwd nog altijd de uitvoering met de meeste ballen. De nieuwe songs zijn gelukkig bijzonder sterk en beloven eindelijk weer eens een écht sterk album van Varg. De gastoptredens zijn leuk en voegen zeker iets toe; toch blijven we vraagtekens plaatsen bij het waarom van deze release. Vanwege de enorme hoeveelheid herhaling en de erg saaie en ellenlange afsluiter scoort deze EP relatief laag; dit tussendoortje is vooral voer voor diehard fans en verzamelaars. Wij wachten in spanning op Das Ende aller Lügen.

Releasedatum: 09-10-2015 | Label: Napalm Records | Website

01. Rotkäppchen (2015)
02. Ein Tag wie heute