Undawn – Justice is…..

....excellent!
85/100

Yeah, weer een toffe act uit ons koude kikkerlandje! Undawn is een vierkoppige melodische metalcore band uit het Overijsselse Dedemvaart. Noemenswaardig is dat de band voor driekwart bestaat uit de broertjes Brinkhuis. Thijs, Michiel en Tom worden aangevuld door gitaarmartelaar Leon Kloosterman, welke Jord Brinkhuis vervangt. Na het releasen van debuutalbum Jumpers in 2011 is alles in een redelijke stroomversnelling terechtgekomen en mochten ze openen voor bands als Soulfly en Textures. Niet de kleinste jongetjes uit het speelveld toch?

Na een wachttijd van 4 jaar is er nu dus Justice Is…., het tweede wapenfeit En, de mannen zouden hiermee wel eens flink kunnen doorbreken! Het op 27 november uitgebrachte nummer -en bijbehorende videoclip van Coming Home, mag hieromtrent wel een puike indicatie worden genoemd. Hier moét mening metalcore hart toch wel een klein sprongetje bij maken.

En, net als bij Coming Home staat de rest van Justice Is… bol van melodieuze metalcore, welke meer dan 40 minuten lang blijft boeien. Door zowel binnen als buiten de (metalcore)lijntjes te kleuren wordt de aandacht blijvend vastgehouden. De nummers zijn dan ook stuk voor stuk op zichzelf staande creaties, welke (bij mij) toch vooral de assocaitie oproept met het Britse Bury Tomorrow. In eerste instantie dacht ik dan ook dat ze uit dergelijke contreien afkomstig zouden zijn. Positief verrast was ik dan ook toen bleek dat het kaaskoppige creatievelingen bleken te zijn. Zie het als een compliment mannen!

Binnen de eerdergenoemde lijntjes wordt gekleurd middels de wisseling van clean vocals en grunts, de aanwezigheid van breakdowns en meervoudige zang waarmee de basis van de muziek wordt gelegd. Echter door de vlakken verder in te vullen met melodieuze passages en bescheiden heavy metal elementen, doen de mannen toch het nét wat anders dan de standaard metalcore band en hebben zodoende een eigen geluid gecreëerd. Luister bijvoorbeeld eens naar de derde track In The Moment, waarmee de heren overduidelijk spelen met de muzikale vrijheid welke hen toebedeeld is. Moving Home is tevens een voorbeeld van een perfect uitgedacht nummer met een prachtige melodieuze brug naar het einde toe, welke tevens wordt verblijdt met een (minder clichématige) breakdown, welke als kers op de slagroom fungeert. Wow.

Ook zingt ‘een’ gastzanger even een mopje mee. Wie dan? Oh, je weet wel, die ene zanger die door het leven gaat als Björn ”Speed” Strid? Wat, die gozer van Soilwork? Jazeker die kerel van Soilwork! Op het een-na-laatste nummer Never Giving Up levert hij dan ook zijn vocale bijdrage. Voor een metalcore band niet de meest voor de hand liggende keuze, maar echter wel een bijzonder geschikte kandidaat. Door het melodieuze karakter van Undawn, had dit zomaar een nummer kunnen zijn wat Soilwork nooit maakte. Thumbs Up.

Met The Puppets of Hersey wordt de langspeler afgesloten. Halverwege het nummer wordt een speech ingezet, welke afkomstig is van de uit 1976 afkomstige film ‘Network’. Een speech die zich goed leent voor de maatschappij kritische blik van metalbands. Zodoende is deze dan ook o.a. terug te vinden op Mad As Hell van het uit Cleveland afkomstige Affiance (2010), om maar even een voorbeeld te noemen.

Volgens mij is het duidelijk, de Overijsselaars hebben met Justice Is…. waarschijnlijk getekend voor een doorbraak op zowel nationaal, als internationaal vlak. Het klopt gewoon in alle opzichten. Melodieuze metalcore van de bovenste plank, met enkele versassende elementen. Een band om als Nederlandse metalhead trots op te zijn. Chapeau, deze kan alsnog op de jaarlijstjes worden genoteerd!

Releasedatum: 11-12-2015 | Label: Graviton Music Services | Facebook

01. Coming home
02. What Justice Is