The Vintage Caravan – Arrival

Terug naar de 70's met ijzersterke psychedelische rock
87/100

Tijd om terug te keren naar de jaren 70! Dus haal de vintage kleren maar uit de kast, bloemenkrans in je haar en je bent helemaal klaar voor de nieuwe plaat van The Vintage Caravan. Het energieke, IJslandse trio brengt met ‘Arrival’ de derde full-length, nog geen jaar na het in 2014 uitgekomen Voyage (lees de review hier). Dat er een opleving is in alles wat maar retro aanvoelt mag geen geheim zijn, als we kijken naar het succes van bands als Blues Pills en The Vintage Caravan. Kan deze band echter ook kwaliteit blijven leveren? Zeker met een release die zo kort op de vorige zit?

Het antwoord daarop is volmondig ‘ja’. Gelukkig weet The Vintage Caravan het niveau van de vorige twee albums vast te houden, en hier en daar zelfs te verbeteren. De formule is bekend; ronkende 70’s rock met veel psychedelic invloeden, waarbij de dynamiek tussen verschillende nummers en het typische geluid als een rode draad door de muzikale trip heen lopen. De productie is heerlijk; warm en met genoeg nadruk op ieder afzonderlijk instrument, waardoor het geheel klinkt als een plaat die zo uit de jaren ’70 had kunnen komen, maar dan met een degelijke productie. Het gitaargeluid is helder en gedefineerd, de bas ronkt lekker door zonder ook maar ergens weg te vallen of te overheersen en ook de drums klinken vol, waardoor alles elkaar complementeert tot een ideaal geheel. Extra complimenten voor de zang van Óskar, die niet alleen naadloos aansluit bij de muziek, maar ook gewoon echt ontzettend goed is. The Vintage Caravan doet terugverlangen naar de jaren ’70, zelfs met het feit in het achterhoofd dat de jonge muzikanten rond deze tijd nog niet eens geboren waren.

Dat de band divers is wisten we al, alleen de uitersten liggen op Arrival nog net iets verder uit elkaar. Zo worden bij nummers als Crazy Horses en de onlangs uitgebrachte single Babylon het gaspedaal flink ingetrapt, terwijl de band op Innerverse bijvoorbeeld weer een stuk ingetogener klinkt. Het is juist deze diversiteit die het album máákt. Zo zullen verschillende nummers het ontzettend goed live gaan doen vanwege het lekkere tempo, de ideale groove en de over het algemeen gemakkelijk in het gehoor liggende melodieën. Tegenover deze energieke nummers staan dan weer de wat rustigere, zwaardere nummers die wat minder aandacht vergen en dus ideaal zijn om lekker weg te luisteren.

The Vintage Caravan laat zien dat ze gelukkig een blijvertje zijn. Voorganger Voyage was al een ontzettend sterk album, maar met Arrival zetten ze het kwalitatief hoge niveau alleen maar voort. De nummers klinken lekker, met dat typische jaren ’70 sfeertje dat in ieder nummer terugkomt. Het maakt voor de band weinig uit of ze uitbundig en energiek spelen, of juist wat rustiger en meer ingetogen; beide gaat ze, blijkbaar met het grootste gemak, meer dan prima af. Arrival is een album dat door de fan meteen aangeschaft kan worden; hoewel het, voor de echte criticus, misschien wat meer van hetzelfde is, is het wel meer van dezelfde ijzersterke muziek. Aanrader!

Releasedatum: 15-05-2015 | Label: Nuclear Blast | Facebook

01. Last Day of Light
02. Monolith