Steve’n’Seagulls – Farm Machine

Finse Rednecks brengen geniaal coveralbum
82/100

Een goed begin schrijven voor deze review was ontzettend lastig. Hoe begin je iets te omschrijven dat zo bizar, maar tegelijkertijd zo geniaal is? Voor de mensen die hun metal het liefst te serieus nemen, sla deze review alsjeblieft over, want Steve’n’Seagulls is hier met hun eerste album, getiteld Farm Machine.

Aan de naam van het album valt natuurlijk al het een en ander af te leiden. Ook de promofoto’s liegen er niet om. Wellicht dat deze groep je bekend voorkomt, gezien een filmpje van deze band de laatste tijd geregeld verschijnt op social media. Het gaat hierbij om een country/hillbilly-cover van Thunderstruck (origineel natuurlijk van AC/DC); gemaakt door Steve’n’Seagulls en volledig in stijl gebracht. Dat is ook in het kort wat je van dit album kunt verwachten: een stel Finnen, die zo uit Texas hadden kunnen komen, die op professionele wijze verschillende rock- en metalnummers coveren.DSC4429print

Het klinkt natuurlijk als één grote grap (ik ben er nog steeds niet over uit of het dat niet ook daadwerkelijk is), ware het niet dat het echt ontzettend goed gedaan is. De nummers krijgen een totale make-over, maar blijven toch duidelijk herkenbaar klinken. Nummers als The Trooper (van Iron Maiden), Nothing Else Matters (Metallica) en Paradise City (Guns ‘n’ Roses) worden op een bijzondere manier onder handen genomen. Hierbij speelt de banjo de grootste rol; een elektrische gitaar is in geen velden of wegen te bekennen. De muziek klinkt als de betere redneck/hillbilly bluegrass, en heeft dus vrij weinig met metal te maken, op de keuze van de nummers na.

Er zijn echter een tweetal songs die minder geslaagd zijn. Ich Will (Rammstein) en Cementery Gates (Pantera) zijn niet slecht, maar halen het niet bij het niveau van de andere nummers. Verder is er weinig te klagen, want de overige tien covers zijn een schot in de roos. Of ze beter of slechter zijn dan het origineel kan niet gezegd worden, gezien de covers haast een eigen leven gaan leiden door de manier waarop ze gespeeld worden. En laten we eerlijk zijn: is dat niet het idee van een goede cover?

Het Finse Steve’n’Seagulls laat met Farm Machine zien wat ze kunnen. Ontzettend sterke bluegrasscovers van metalnummers is hun specialiteit, en ze beheersen dit kunstje dan ook als geen ander. Dat deze band het vooral live goed gaat doen op bijvoorbeeld de (metal)festivals staat vast, en het mag ook voor zich spreken dat deze band niks is voor mensen die hun metal te serieus nemen. De grote vraag blijft of dit ook daadwerkelijk serieus bedoeld is, of dat het toch stiekem één grote grap blijkt te zijn… Veel maakt het niet uit, dit album blijft een meesterwerkje vol hoogtepunten!

Releasedatum: 12-05-2015 | Label: Spinefarm Records | Website

01. Grand Opening
02. Black Dog