Spectral Lore – Gnosis (EP)

Experimenteel juweeltje
89/100

De Griekse éénmansband Spectral Lore timmert alweer sinds 2006 aan de weg. Hoewel het laatste full-length album III én de laatste EP, Voyager, pas een jaar geleden zijn uitgebracht, vond duizendpoot Ayloss het nu alweer nodig om een nieuwe EP te releasen. Het is duidelijk dat Spectral Lore maling heeft aan een standaard sound en met iedere release kiest om een nieuwe weg in te slaan. Zo waren de eerste albums tot en met III uit 2014 overladen met black-invloeden en gevuld met sinistere geluiden, waarna Ayloss er ineens genoeg van had en besloot om volledig het roer om te slaan met Voyager, een plaat die veel meer leunde op een ambient-spacey sfeertje, waarbij we de karakteristieke sound van black al snel verloren terwijl de muziek ons onderdompelden in de experimentele tonen.

Ook ditmaal heeft Spectral Lore opnieuw voor een volledig instrumentaal album gekozen, met de titel Gnosis, wat zich vanuit het Grieks vertaalt naar kennis of zelfinzicht. Het prachtige neoclassicistische kunstwerk ‘Lycinna’ van John William Godward siert de voorkant , en laten we eerlijk zijn: met een cover als deze en met de wispelturigheid van alleskunner Ayloss is het ook dit maal totaal niet duidelijk wat we van dit album kunnen verwachten.

Interessant is dat de titels van de songs die op Gnosis staan allemaal geïnspireerd zijn door een oriëntaalse sfeer en beslaat onderwerpen die hun oorsprong vinden in de filosofie en theologie. Zo is Aleppo één van de oudste steden gesticht op een strategische plek tussen de Middellandse Zee en de Eufraat, en is Averroes een islamitische arts en filosoof. Naast het feit dat de titels weten te interesseren, is het natuurlijk veel belangrijker dat de songs zelf ook ook daadwerkelijk een boeiende inhoud hebben. En dat doen ze zeker. Gnosis opent met Dualism, en meteen wordt het duidelijk dat deze plaat totaal niet te vergelijken is met voorgaande releases. We krijgen gedurende dit nummer niet alleen te maken met de redelijk herkenbare elementen uit de black metal zoals we op albums als Sentinel en III hoorden, maar ook met een sludgy-doom achtige sound. Dualism begint typisch zwaar en vooral traag, en sleept zichzelf voort met interessante toevoegingen van lekkere solo’s en typische ambient-klanken. Ook Gnosis’ Journey Trough The Ages neemt deze trend over. Hoewel de riffs zich om de paar maten herhalen, wordt het zeker niet saai. Er worden steeds nieuwe elementen ingevlochten, de drums zijn sloom doch dreunend en behoorlijk indrukwekkend. Juist deze zaken, alsmede de doom-achtige sfeer die rond dit nummer hangt, maken ook het tweede nummer op Gnosis een geweldig werk.

We krijgen de kans om even op adem te komen met het kalme en enigszins oriëntaalse Averroes’ Search, welke volledig rust op heerlijk gitaargetokkel en donkere baspartijen en geïnspireerd lijkt te zijn door de klanken van bands als bijvoorbeeld Váli en Musk Ox. Het is met de omwenteling naar A God Made Of Flesh And Consciousness dat we kunnen vaststellen dat geen enkele song op dit album ook maar enigszins hetzelfde klinkt. Met dit nummer worden we, in tegenstelling tot de eerdere rust, weer volledig ondergedompeld in de logge sludge. De oriëntaalse toon komt ook bij deze song duidelijk naar voren, tezamen met steeds veranderende gitaarsolo’s en een teder, doch merkbaar, keyboardgeluid. Gnosis komt ten einde met de waardige afsluiting For Aleppo, opnieuw gebaseerd op rustige gitaarklanken en kalme strings die de tamelijk bedroefde sfeer die dit nummer voortbrengt, ondersteunen. Vooral de symboliek van deze song is fraai: de stad Aleppo kwam in 2012 hevig onder vuur te liggen tijdens de Syrische Burgeroorlog en de historische binnenstad is destijds volledig vernield.

Gnosis valt al met al het beste te omschrijven als een briljante mix tussen de verschillende uiteenlopende eerder gebruikte stijlen een en nieuwe hoeveelheid experimenteel gegoochel. Met deze plaat reizen we door talloze genres en worden we van oosters gitaargepluk naar slepende sludge naar typische blackriffs gesleurd. Er is plaats voor rustige interludes, kalme stringpartijen, en elk nummer weet een bepaalde sfeer te creëren die ervoor zorgt dat je tijdens het luisteren van dit album de tijd volledig vergeet. Ondanks deze enorme hoeveelheid van verschillende stijlen, weet Spectral Lore er toch voor te zorgen dat Gnosis geen rommeltje wordt en vijftig minuten lang plezierig blijft om op weg te dromen. De balans blijft prima behouden en de afwisseling tussen sfeervol en snoeihard is goed in evenwicht. Hoewel deze EP (met de allure van een full lenght) in de verste verten niet lijkt op de vorige releases, is ook Gnosis weer een nieuw meesterwerk van Spectral Lore. Wij kijken nu alweer uit naar een nieuwe, waarschijnlijk nog meer verrassende plaat!

Releasedatum: 07-12-2015 | Label: I, Voidhanger Records | Website

01. Dualism
02. Gnosis’ Journey Through The Ages