Soulfly – Archangel

Hetzelfde kunstje, in een ander jasje
75/100

Rafaël die Archangel van Soulfly beluistert en beoordeelt, nu weet ik het zeker: er is meer tussen hemel en aarde! (De minder snuggere medemens adviseer ik ‘Rafaël’ of ‘Raphaël’ even te googelen). Album nummer 10 alweer voor deze Braziliaanse thrashmetalband welke al sinds 1998 actief is. Hitjes als Back To The Primitive, Prophecy en Unleash zullen dan ook in menig metalliefhebber zijn/haar muzieklijst te vinden zijn. Van de originele band is brulboei Max Cavalera nog de laatste der Mohikanen. Met de komst van Igor Cavalera Jr. is het familiefeestje zo goed als compleet. Max zijn zoons maken nu beide deel uit van zijn succesformule. Wat een pedagogisch verantwoorde keuze! Zo kan hij natuurlijk wel een goed oogje in het zeil houden en de neusjes van zijn zalmen uit de buurt van de geneugten des levens houden!

Het grote publiek mocht al kennis maken met het (eerlijk is eerlijk) werkelijk prachtige artwork voor Archangel. Een kleurrijke neoklassieke ets welke naadloos aansluit bij de titel van het album. Allemaal even de handjes op elkaar voor Elias Kantor! Met Archangel brengt Soulfly tevens hun kortste album tot dusver uit. Met slechts 36 minuten op de teller zijn de heren deze maal ietwat kort van stof. Maar ach, als je gemiddeld elke twee jaar met een nieuw album op de proppen komt, is dat ook niet bepaald het einde van de wereld. Het album mag dan wel kort zijn, hij is daarmee niet minder intensief. Nondekanarie, wat knalt dit album er op! Het inmiddels al vrijgegeven We Sold Our Souls To Metal mag de stoomlocomotief op gang brengen. En doet dat dan ook door direct op te trekken in de vijfde versnelling! Luister zelf maar:

Zoals de titel al verklapt is het een soort anthem (‘volkslied’) voor alle metalheads over de hele wereld. Ondanks de cliché lyrics omtrent het schoppen tegen politieke schenen en afzetten tegen de maatschappij, is het toch wel een lekkere binnenkomer. Geen bijzondere fratsen, maar gewoon thrashmetal welke neigt naar het klassieke Dark Ages-era van Soulfly. Wat tevens geld voor het gehele album, mocht men behoefte hebben aan een referentiekader en/of vergelijkingsmateriaal. Het nummer eindigt, zoals Max Cavelara zelf betiteld, met een ‘Pink Floyd-achtige outro’. Ikzelf zou het meer typeren als een typisch (Latijns-Amerikaans) Soulfly einde, maar even goede vrienden mijnheer Cavalera.

Wat hierop volgt zijn ongeveer gelijkwaardige logge thrasmetalnummers welke een geniepig knipogen jegens deathmetal. Zoals de albumtitel al verkondigd, staat het album bol van religieuze, spirituele en mystieke thema’s en elementen. De Mesopotamische Bijbel en al haar facetten staan hierin centraal. Denk aan nummers als Ishtar Rising (Godin van de liefde, oorlog en seks) en Shamash (God van de rechtvaardigheid). Ook de plaatsen Bethlehem (Bethlehems Blood) en Sodom (Sodomites) passeren de revue. Aangezien ik zelf mijn carrière als geschiedenisleraar voortijdig aan de wilgen heb moeten hangen, zal ik jullie de details hieromtrent dan ook besparen. Ik verwijs u wijselijk door naar het wereld wijde web. Bij het laatstgenoemde nummer wordt Max Cavalera trouwens vocaal bijgestaan door Todd Jones van NAILS, maar daarvoor dient de luisteraar wel even goed de oren te spitsen.

Bijzonder is dat Soulfly deze maal, speciaal voor het Bijbelse thema, gebruik heeft gemaakt van gospelkoren. Met één druk op de toetsen verschijnt er zo een gospelkoor in de studio, welke het geheel thema-gewijs aan elkaar neuriet. Live Life Hard! is naast We Sold Our Souls To Metal een beetje een vreemde eend in de bijt. Niet alleen omdat het nummer minder symbolisch oogt en oort (hehe), maar ook omdat er gebruik wordt gemaakt van een gastzanger. Niemand minder dan King Parrot zanger Matt Young kraait namelijk ‘vrolijk’ een deuntje mee op de vijfde track van het album.

Maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat Max het momenteel zó druk heeft dat dit, naar mijn gevoel, meer een ‘vluggertje’ is geweest. De duur van het album is hier natuurlijk al een indicatie voor. Druk met Cavalera Conspiracy, Killer Be Killed e.a. randzaken welke deze Brailiaanse duizendpoot bezighouden Hierdoor is het album (net als meerdere voorgaande albums) écht Soulfly, maar daardoor niet bijster spectaculair. Hetzelfde kunstje, maar dan in een ander jasje zeg maar. Op de kwaliteit is dan ook niets aan te merken, op het verrassingsaspect des te meer. Maar hey, wanneer ik drie studies tegelijkertijd zou doen, zou ik tevreden zijn met een 7,5. Dat moeten de Cavalera’s en co. dan ook maar zijn! En Max, met zo’n volle agenda mag er ook wel eens meer dan twee jaar tussen een Soufly album zitten. Wellicht komt dat de spontaniteit ten goede!

Releasedatum: 14-08-2015 | Label: Nuclear BlastWebsite

01. We Sold Our Souls To Metal
02. Archangel