Solution .45 – Nightmare In The Waking State Part I

Zeker een deelnemer in de race der Zweedse melodeath bands
80/100

“Hé wat geinig, de vocals lijken precies op die gozer die vroeger in Scar Symmetry zat haha.” Een minuutje Googelen later: “Oh laat maar, het is dezelfde gozer”. Mijn ontmoeting met Solution .45 in een notendop. Aangezien ik zelf een groot fan ben van de oude Scar Symmetry, was de ingebruikname van Nightmare In The Waking State Part I dan ook een kolfje naar mijn hand. De ‘supergroup’ Solution .45 werd opgericht in 2007 en bracht een drietal jaar later de eerste plaat uit, genaamd For Aeons Past. Wat toen volgde was…stilte. Een stilte van maar liefst 5 jaar voordat nummertje twee eindelijk kopjes tegen het leer kwam geven. De oorzaak hiervan is te vinden het veelvuldig komen en gaan van muzikanten, de band heeft dan ook te kampen gehad met een moeizame kindertijd.

Achja, geduld is een schone zaak, dus de brandende vraag is dan ook: is ’t het lange wachten waard geweest? Het antwoord: jazeker! Nightmare In The Waking State Part I is een album wat het goed zal doen in de melodische deathmetal contreien. En waarom? Omdat het gewoon allemaal klopt. Allereerst zijn er natuurlijk de vocals van Christian Älvestam. Want, laten we eerlijk zijn, deze behoren toch wel tot de créme de la créme binnen de metalscene. De afwisseling tussen zang en grunt blijft bewonderenswaardig. Zoals we in huize van der Sanden zouden zeggen: ongelofeloos. Doch, zonder degelijke muzikale ondersteuning, zouden de vocalen van Christian niet in dergelijke mate tot zijn recht komen. Je kan immers van stront geen boter maken.

Anno 2015 bestaat de band verder uit mede-oprichter Jani Stefanovic (Miseration en Devinefire) en is deze aangevuld met Patrik Gardberg (Torchbearer) en Rolf Plive (Stratovarius). Een interessante combi, welke goed uit weet te pakken.

Agressie en melodie vinden hun gelijken op dit album. De vergelijking met Scar Symmetry is echter al snel gemaakt. Dit komt (nogmaals) door de vocalen wisseling van mijnheer Älvestam en het feit dat ook Solution .45 een (proggie) melodeath band betreft. Daarnaast heeft ook Scar Symmetry vorig jaar het eerste deel van een drieluik tentoongesteld. Toeval? Wie zal het zeggen. Doch, bij nadere beluistering, is ook te merken dat het geen klakkeloze kopie betreft. Zo slim zijn de heren gelukkig wel. Zo is de muziek net wat minder progressief en heeft het meer de melodische vibe die ook Soilwork zo geliefd maakt. Daarnaast staat de zang wat minder op de voorgrond, waardoor de muziek meer tot zijn recht komt.

Slechts twee van de 10 nummers klokken onder de 5 minuten, waardoor Nightmare In The Waking State Part I een luttele 12 seconden onder het uur klokt. Maar, zo hebben we dat het liefst met melodische deathmetal, toch? Hier kom ik zo nog even op terug. Toegegeven, de Zweedse melodeath-fan zal alle ellende in de wereld even vergeten bij het beluisteren van dit album. Het heeft namelijk alles om de doorgewinterde fan tevreden te stellen. Het is zowel agressief als melodieus, catchy doch een tikkeltje progressief, verrassend maar bij wijlen ook voorspelbaar: heerlijk vertrouwd.

Wanderer From The Fold, Perfecting The Void en Second To None neigen meer naar de donkere kant van Solution .45, terwijl o.a. Moments Of Despair en I Am Nemesis de melodieuze kant omvatten. Laatstgenoemde nummer dient echter nog wel belicht te worden. Met 11:33 minuten op de klok is het een hele boterham geworden. Een iets té forse boterham welteverstaan. Gestart wordt met een Fear Factory- achtige intro (hallo A Therapy For Pain) welke ruim baan dient te maken voor een progressief epos, welke de plank niet helemaal weet te raken. Daar is het allemaal wat te ingetogen voor. De zevensnarige gitaar mag wel wat meer aan het jengelen worden gebracht. Want, om na 50 minuten de aandacht nog vast te houden moet men van goede huizen gekomen worden. Helaas is dat bij I Am Nemesis niet helemaal het geval, waardoor het meer weg heeft van een droge sloot dan een woeste rivier. Niet alles kan goed gaan natuurlijk.

Met Nightmare In The Waking State Part I heeft Solution .45 een prettig tweede visitekaartje achtergelaten. Als Scar Symmetry fanaat is het echter moeilijk om het verleden al luisterende te omzeilen. Toch denk ik dat velen het kunnen beamen dat Solution .45 gewoonweg veel van hen wegheeft, meer dan ze waarschijnlijk zelf willen. Het verleden zal je immers altijd blijven achtervolgen. Dit is echter niet per se negatief, want het luistert heerlijk weg en laat zien dat Solution .45, na een afwezigheid van 5 jaar, wel degelijk bestaansrecht heeft. Ze doen dan ook zeker mee in de race der Zweedse melodeath bands. Wanneer ze zich blijven ontwikkelen, meer een eigen smoel creëren en niet nog eens 5 jaar van de radar verdwijnen kan dit nog wel eens een leuke race worden. 1.2.3. GO!

Releasedatum: 20-11-2015 | Label: AFM Records | Facebook

01. Wanderer From The Fold
02. Perfecting The Void