Soilwork – Live in the Heart of Helsinki (DVD)

Doet de band eer aan
80/100

De energieke liveshows van Soilwork staan goed bekend maar helaas moesten fans het jarenlang doen met slecht opgenomen Youtube-filmpjes van festivals als Hellfest en Graspop. Het geduld van de fans wordt echter beloond, want nu komt Soilwork eindelijk met de eerste live-dvd, getiteld Live In The Heart Of Helsinki. En nee, die is niet opgenomen in Parijs.

De band begint met In This Momentary Bliss, van het fantastische laatste album The Living Infinite en de sfeer zit er gelijk goed in. Natuurlijk zetten alle bandleden hun beste beentje voor omdat de avond wordt opgenomen, dat is eigenlijk niet raar. Dan speelt de band wat oudjes zoals Like The Average Stalker en Weapon of Vanity, maar daarna klinkt het prachtige intro van Spectrum of Eternity en aan de publieksreactie is duidelijk te merken dat het laatste album van Soilwork het populairst is.

In totaal speelt de band 23 nummers, een hele klus, en dat doen ze met verve, al heb ik er mijn bedenkingen bij of alles echt live is. Zanger Björn “Speed” Strid is eigenlijk alleen bij lange uithalen meer dan anderhalve seconde in beeld, het geluid matcht niet met zijn uithalen, de gitaristen spelen haast foutloos (wat bijna onmogelijk is bij dit soort muziek) en tijdens de nummers is het publiek niet te horen. Het kan aan de digitale promo liggen, maar volgens mij zijn er overdubs gebruikt. Dat schijnt wel vaker te gebeuren bij live-dvd’s en het zorgt ervoor dat de muziek geweldig klinkt, maar dit is een live-dvd en eigenlijk hoort dat niet.

Los van de muziek die niet live lijkt te zijn geeft Soilwork zoals altijd een hele energieke show, en het Finse publiek slikt alles als zoete koek. Zoals het een goede metalshow betaamt zijn er veel mosh pits te zien en de mensen op de eerste rij zijn ook lekker fanatiek. De manier waarop het geheel in beeld is gebracht is ook prima. Ik heb veel dvd’s gezien waarbij de cameraman een epileptische aanval lijkt te hebben (met Dying Alive van Kreator als absoluut dieptepunt), maar hier is het camerawerk prima. Behalve dus Björn “Speed” Strid die steeds heel kort in beeld is.

De set is behoorlijk gevarieerd; van alle platen komt wel wat langs, dus zowel de fans van het eerste uur als de nieuwe generatie fans kunnen opgelucht ademhalen. Soilwork heeft duidelijk uitgepakt voor deze show, zo zingt zelfs onze eigen Floor Jansen een stukje mee op Let This River Flow en Nathan J. Biggs van Sonic Syndicate komt tegen het einde van de show langs voor Black Star Deceiver. Het zal Nederlands chauvinisme zijn maar vooral Jansen maakt indruk. Haar stem smelt goed samen met die van Speed en ze is natuurlijk een echte showvrouw. Leuk dat Soilwork de Finse fans een extra cadeautje geeft op deze bijzondere avond.

Jammer aan deze dvd is dat de live-registratie het enige lijkt te zijn wat echt interessant is. De tweede dvd bevat nog een paar drumcams, die voor niet-drummers niet bijster interessant zijn en een korte, niet noemenswaardige documentaire over de band. In dat opzicht kan Soilwork wat leren van land- en genregenoten At The Gates en Dark Tranquillity, die reeds veel completere pakketjes op de markt brachten met mooie documentaires.

Dat mag de pret echter niet drukken. Dit is gewoon een hele goede live-registratie die de band eer aan doet, met een paar extra liflafjes die alleen interessant zijn voor drummers en de die-hard fans. Als je de band nog nooit live hebt gezien is deze dvd een must-see.

Releasedatum: 13-03-2015 | Label: Nuclear Blast Records | Website

Setlist:
01. This Momentary Bliss