Satyricon – Live At The Opera (Live)

Leuk extraatje voor de echte fans
78/100

Het Noorse Satyricon is één van de grotere spelers in de black metalscene. De band heeft nieuwe fans aangetrokken en fans verloren. Ooit begonnen als rauwe black metalband bewandelde Satyricon langzaam wat meer progressieve paden. Vooral het meest recente album Satyricon uit 2013 werd met gemengde reacties ontvangen, ook bij ondergetekende. Het album bevat razende partijen maar ook uitgesponnen stukken ondergedompeld in een gitzwarte black metalsaus. Nu is daar Live At The Opera wat precies zegt wat het is: een live-opname ondersteund door het ‘Norwegian National Opera Chorus’ koor in een theater in plaats van een zweterige concertzaal.

Het is een zeer smakelijke plaat geworden waarbij de mix erg lekker in de oren klinkt. Zanger Sigurd Wongraven, ook wel bekend onder pseudoniem Satyr, is goed bij stem en klinkt enthousiast bij zijn aankondigingen. De focus van de setlist ligt (logisch) vooral op het laatste selftitled wapenfeit van de band. Zo wordt er afgetrapt met Voice Of Shadows wat meteen een illustere sfeer neer zet. Ook weet het sterke Our World, It Rumbles Tonight en het trage Nocturnal Flare te overtuigen. Bij het nummer Phoenix horen we zanger Sivert Høyem van de band Madrugada op zang. Het is en blijft een atypisch Satyricon-nummer maar heeft toch een bijzondere vibe over zich heen waardoor het blijft hangen in je hoofd.

De setlist is een bloemlezing van oud en nieuw werk. Zo gaat het gas er bij Repined Basterd Nation er flink op en klinkt To The Mountains ondersteund door een echt koor nog meer gelaagd dan ooit. Aan het einde van de set klinkt het ongeveer obligatoire Mother North wat -volgens traditie- luidkeels door het publiek wordt meegezongen. Afgesloten wordt er met hitje K.I.N.G. wat met toevoeging van het koor een interessant resultaat geeft.

Zo komt anderhalf uur Satyricon aan zijn eind. Echter, ontzettend baanbrekende verrassingen komt men niet tegen op dit live-album. Fans van de band hebben een leuk extraatje en zien de band eens op een andere manier, maar de luisteraar wordt nergens volledig van zijn of haar sokken geblazen. Desalniettemin is dit een boeiende release waarbij de DVD het meest interessant blijkt.

Releasedatum: 01-05-2015 | Label: Napalm Records | Website

01. Voice of Shadows
02. Now, Diabolical