Prong – Songs From The Blackhole

Prong haalt jeugdherinneringen op
70/100

Opgericht in 1987 (fuck, een jaar ouder dan ik!) en met inmiddels 8 albums op hun naam, werd Prong pas in 2014 lid van mijn muziekfamilie. Dit omdat ze op tour gingen met de thrashhelden van Overkill. Eerlijk gezegd was de naam Prong mij al wel meermaals ter oren gekomen. Ik kon de bandnaam echter niet serieus nemen en ging er automatisch van uit dat het slechts een ‘funband’ zou zijn. Na beluistering van Ruining Lives (2014) bleek deze gedachte ongegrond verklaard.

Met Songs From The Blackhole brengt Prong zowaar een album gevuld met covers op de markt. Dit als eerbetoon aan de bands en muzikanten welke vroeger door de bandleden op casette/LP en CD grijs werden gedraaid. Covers kúnnen leuk uitpakken, maar dat hoeft niet per definitie het geval te zijn. Laat staan een heel album lang! Dus, hoe hebben de Amerikaanse thrashmannen het er vanaf gebracht?

Wat opviel, was dat bij een eerste blik op de tracklist geen enkel nummer (bij mij) direct een belletje deed rinkelen. Altijd leuk voor de algehele muziekkennis, doch de originelen kende ik niet, waardoor vergelijking niet direct mogelijk was. Gelukkig bestaat er heden ten dage Youtube om dit probleem weg te koppen. Namen als Black Flag, Neil Young en Discharge  lieten echter wel enkele kwartjes vallen, dus helemaal muzikaal gehandicapt bleek ik niet te zijn. Prong heeft een 10-tal nummers gekozen, waarvan de originelen een tijdsspan behappen van 28 jaar: van Cortez The Killer (Neil Young, 1975) tot Seeing Red (Killing Joke, 2003). Leuk weetje is dat enkele ex-leden van Prong ook deel hebben uitgemaakt van laatstgenoemde band. Sceptisch werd het album de eerste keer gedraaid en warempel: het pakt ook nog! De Prongers hebben een verscheidenheid aan nummers gepakt, variërend van (hardcore) punk tot aan singer-songwriter, en deze in een krokant Prong-jasje gehesen. Retesnel gitaar- en drumgeweld wordt afgewisseld met gemoedelijk melodieus gepluk, natuurlijk afgestemd per nummer. Het typische stemgeluid van Tommy Victor zorgt natuurlijk voor een feest van herkenning. De nummers blijven allemaal net zo makkelijk hangen als kauwgom aan een schoenzool, dus het luistert dan ook lekker weg en laat je niet zomaar los.

De heren zijn door de selectie van nummers en uitvoering hiervan, zowaar met een interessant en waardig coveralbum op de proppen gekomen. Spannend? Nee dat niet. Het is echter wel een mooie aanvulling op hun cv en een leuke opvulling voor de drietandfans, welke weer even dienen te wachten op nieuw ‘eigen’ werk van de band. Een smakelijk hapje, maar het zal nooit of te nimmer een eigen release overwinnen. Nog even geduld hebben, maar luister dit gerust in de tussenliggende periode!

Releasedatum: 30-03-2015 | Label: Steamhammer/SPV | Website

01. Doomsday (Discharge)
02. Vision Thing (Sisters of Mercy)