Pagan’s Mind – Full Circle – Live At Center Stage

Muzikale reis door de ruimte
76/100

De Noorse progressive/power metal band Pagan’s Mind draait sinds 2000 mee in de metal scene en heeft al op verscheidene prog metal festivals mogen spelen, waaronder het bekende Prog Power USA. Recentelijk stonden de Noren zelfs in de Center Stage te Atlanta, Amerika. Tijdens deze show werd hun meest succesvolle album Celestial Entrance in het geheel live gespeeld en daarnaast trakteerde de band het publiek ook nog op een additionele set van 10 onbekendere nummers, waaronder de instrumental Full Circle. Dit stuk vat het thema van de show samen.

Zo’n uitgebreide live opnames zijn dan ook vooral aantrekkelijk voor de echte fans van de band, gezien het een redelijk lange zit is. De opnamekwaliteit is gelukkig uitstekend, zowel vocalen als instrumenten zijn goed te horen en het applaus en gejuich van het publiek overstijgt de muziek gelukkig niet. Er wordt geopend met de originele intro van Celestial Entrance, Approaching, een goede keuze als epische en opbouwende inleiding voor het mythische proggy/power nummer Through Osiris’ Eyes. Een hoogtepuntje van dit live album, maar ook van het gehele repertoire van de band. De mix van progressieve metal met de daarbij behorende maatwisselingen en virtuoze hoogstandjes op de gitaar en het lekkere catchy en verhalende aspect van power metal met de kenmerkende hoge uithalen en ietwat snerpende stem van zanger Nils K. Rue maakt de muziek afwisselend, interessant en uniek. Voor zover authenticiteit nog bestaat natuurlijk.

De laag gestemde gitaren, de aanstekelijke drums en die typische Pagans’ Mind synthesizer sound op Dimensions Of Fire zorgen voor nog een hoogtepuntje. Alles wordt strak gespeeld, met extra lof voor bassist Steinar Krokmo, die aantoont een kundige muzikant te zijn. Zijn basgitaarsolo’s zijn virtuoos, prachtig en uitzonderlijk strak gespeeld. Subtiel in de hoofdrol op een aantal tracks. Precies zoals het vaker zou mogen zijn.

PM3 Print

Celestial Entrance bevat voornamelijk up tempo nummers met veel snelle gitaarsolo’s en synthesizers, waardoor het soms wat chaotisch overkomt. Een enigszins rustpuntje in deze muzikale sneltrein is er in de vorm van het tweedelige Back To The Magic Of Childhood, wat door de klassieke piano en de softe, warme gitaren haar naam eer aan doet; het geheel klinkt bijna magisch en heel dromerig. Overigens alle lof voor Ronny Tegner die de keyboards voor zijn rekening neemt en dit niet bepaald onverdienstelijk uitvoert.

Vermoedelijk heeft het Noorse vijftal ook wat van prog metal grootheden Dream Theater afgekeken, met name In Brilliant White Light en Aegean Shores zouden zo, vooral qua toetsen en algehele sfeer, deel uitgemaakt kunnen hebben van Dream Theaters veelgeprezen album Scenes From A Memory. En dat is een groot compliment voor Pagan’s Mind!

Door naar het tweede deel van deze dubbel live release, de wat minder bekende nummers. Wat opvalt is dat deze cd meer gericht is op instrumentale nummers en tevens meer de power metal kant naar voren laat komen, in plaats van het progressieve gedeelte. Het is een welkome afwisseling. De nummers zitten wat eenvoudiger in elkaar en zijn bovendien heel catchy. Vooral vocalist Nils gaat he-le-maal los op nummers als Intermission en New World Order, gillen, screams, alles wisselt hij moeiteloos af. Ook de rappe gitaarsolo’s van Jorn Viggo Lofstad en Ronny Tegner zijn fantastisch en nemen een nog grotere rol in dan op de voorgaande cd. Het samenspel van deze heren is vooral op Intermission echt prachtig. De gitaristen onder de luisteraars zullen hier sowieso hun vingers bij aflikken!

De teksten van Pagan’s Mind gaan vooral over science-fiction en het menselijke bewustzijn. Één ding wat ongelofelijk goed is aan Pagan’s Mind, is dat ze deze teksten heel goed weten te vertalen naar sfeer en melodie. Vooral door de synthesizer en de vele effecten op de gitaren geeft deze gehele live cd het idee dat je naar haast buitenaardse muziek zit te luisteren, zelf noemen ze hun genre dan ook heel treffend ‘space metal’. Een geslaagde dubbelaar met genoeg afwisseling door het wat luchtigere tweede deel. Een aanrader voor de echte fan en voor liefhebbers van bands met eenzelfde sfeer, zoals While Heaven Wept en het oude werk van Dream Theater.

Releasedatum: 16-10-2015 | Label: Steamhammer/SPV | Website

Cd1
01. Approaching