Oceanwake – Sunless

Zo veel feels
81/100

Ik weet niet wat ik had verwacht toen ik Oceanwake beluisterde. Het artwork is vaag, kunstzinnig bijna, en geeft niks prijs van wat je gaat horen. De promosheet leert dat het hier een Finse band betreft. De lengtes van de nummers gaven aan dat het om lange epossen ging, maar ook daar viel weinig uit op te maken. Tot mijn geluk maakt Oceanwake doom. Lekker lompe, zware doom, waar de melodie ruimte krijgt naast verstikkende lage riffs. Oh, en de plaat is gemixt en opgenomen met de hulp van Jonne Järvelä. Wie? Die kerel die zingt in een klein feestorkestje genaamd Korpiklaani. Oh, die. Laten we hopen dat dat geen invloed heeft…

The Lay Of A Coming Storm begint meteen keihard, met de zware grunts van Eero Haula prominent in de mix. Toch valt al snel alles weg, en worden we begroet door een post metal-achtig gitaardeuntje, vol reverb en flanger. Naast de grunts beschikt zanger Eero ook over een smerige schreeuw, die het geheel weer aan sludge doet denken. En dit gebeurt allemaal in de eerste 5 minuten van de plaat! Wij zijn geboeid. Natuurlijk hoor je duidelijke invloeden als Swallow The Sun en Candlemass. Maar ook Process Of Guilt plopt in mijn brein op als ik luister. De clean gezongen stukken van Parhelion zijn dan weer meer traditionele death/doom. Lichte keyboards zoemen op de achtergrond en een gitaar tokkelt lange noten, met veel echo. Afsluiter Ephemeral leunt erg op post-atmostukken, die rustig voortkabbelen en langzaam maar zeker opbouwen. Een nummer in de categorie “ogen dicht en meegesleept worden” dus.

Sunless ademt een troosteloze sfeer uit. De trage melodieën, refererend aan begrafenismuziek, samen met de gepijnigde vocalen en poëtische teksten geven de plaat een aura van verdriet, dat haast voelbaar is. Het is een van de meest droeve albums die ik ooit gehoord heb, en dat zonder overdreven melancholisch of dramatisch te doen (looking at you My Dying Bride, looking at you). Hoewel het gezegd moet worden dat naarmate de plaat vordert de droefheid regelmatig plaats maakt voor verbetenheid, en dat zijn de stukken waarop geheadbangd mag worden. De nummers lopen in elkaar over, dus als je niet 100% focus hebt, of de plaat gewoon niet zo goed kent, schiet het voorbij. Sunless voelt als één geheel; iets dat gewoon klopt, dus dat is zeker positief. Wel jammer dat er een nogal abrupt einde aan de plaat komt.

Wordt er iets nieuws gedaan op Sunless? Niet echt, en daarom vrees ik dat Oceanwake voorlopig nog een kleine speler zal blijven. Fans van doom, postmetal en sludge zouden deze band toch een moeten checken, want dit is onvervalst voer voor liefhebbers.

Releasedatum: 13-03-2015 | Label: ViciSolum Production | Facebook

01. The Lay Of A Coming Storm
02. Parhelion