Novelists – Souvenirs

Steek jullie kop eens boven dat verdomde maaiveld uit!
75/100

”Oui oui, Je t’aime metalcore et progressive metal”. Dat moeten vijf Franse stokbroodbeesten gedacht hebben, toen ze in 2013 Novelists oprichtten. Opgetrokken uit de beenderen van het in 2013 ter hemel gegane A Call to Sincerity, brengen de heren progressieve (djent) metal ten gehoren. Djent is de muzikale variant van de hedendaagse hipster: upcoming en populair bij een (met name) groep jonge honden.

Souvenirs betreft het eerste voltallige album welke onder hun noemer uitgebracht zal worden. Dat de heren geliefd zijn in progland is te merken op de vele websites en social media, waar hun kunsten veelvuldig aan worden geprezen. Zodoende was de naam Novelists er dan ook eentje die bij mij wel enkele belletjes deed rinkelen. Een platencontract bij Nuclear Blast is natuurlijk ook altijd een mooie indicatie. Het dozijn nummers klokt gemiddeld gezien onder de 5 minuten, waardoor het geheel ook prettig weg luistert. Twaalf nummers van 10 minuten zou natuurlijk ook wel een beetje too much zijn.

Gezegd mag worden dat het een erg volwassen album is, voor een relatief jonge band. Het bevat al de broodnodige elementen, welke komen kijken bij een oerdegelijk progressief gerecht. Clean vocals, grunts, dubbele bass, soundscapes en natuurlijk moddervette (chugga chugga) gitaarrifs. De heren hebben hun huiswerk goed gedaan, maar tekenen met Souvenirs geenszins buiten de lijntjes en al gecreëerde kaders.

Opvallend is Inanimate, welke de fles mag ontkurken. Dit wordt gedaan middels een frisse ambiente opening, welke mij direct deed terugvaren naar mijn jeugd. Naar de hoogtijdagen van Bassie & Adriaan, met hun karakteristieke welkomstdeuntje. Niets dan warme gevoelens, dus wat dat betreft een prettig welkom. De hierop volgende 11 nummers roepen regelmatig associaties op met Volumes (vooral de grunts), The Contortionist (sfeer en soundscapes) en Monuments (met name ten tijde van Gnosis). Het is hiermee een oerdegelijke djent/metalcore/progressieve plaat geworden, welke niet veel potten zal breken maar waar wel met veel genoegen naar geluisterd kan worden.

Noemenswaardig betreft 5:12 AM waarin een aantal gastartiesten mee de handen uit de mouwen hebben gestoken. Niemand minder dan Plini Roessler-Holgate (van, jawel, Plini) doet mede een duit in het zakje. De vrouwelijke vocalen worden uitgedragen door Lotti Holz. Een minder bekende naam, maar ze weet het nummer echter wel erg mooi in evenwicht te brengen.

Souvenirs is al met al een goede start, maar ik spreek wel de wens uit dat er in de komende platen meer naar een eigen geluid gezocht mag gaan worden. Ik zal ze in ieder geval steunen in dit proces, want ik denk dat we van deze ‘ruwe diamant’ nog veel zullen horen de komende jaren. Kom op jongens, steek jullie kop eens boven dat verdomde maaiveld uit!

Releasedatum: 06-11-2015 | Label: Arising Empire/Nuclear Blast | Facebook

01. Inanimate
02. Earth Grazer