Myrkur – M

Een logische volgende stap
84/100

Elf maanden na de self-titled debuut-EP Myrkur is de “eenvrouwsband” met diezelfde naam al terug met een eerste langspeler: M. Inmiddels is wel de identiteit van de dame achter dit project bekend geworden. Madame luistert naar de naam Amalie Bruun, een in Denemarken geboren en in New York woonachtige singer-songwriter (en model). Haar grootste successen beleefde ze als helft van het popduo Ex Cops.

In Myrkur doet ze dus iets compleet anders, en dat resulteerde in de eerder aangehaalde EP Myrkur (review hier) die muzikaal zó interessant was dat het ons reikhalzend deed uitzien naar deze langspeler. Het recept is logischerwijs grotendeels gelijk gebleven: rauwe en low-fi black metal wordt afgewisseld met (akoestische) folk met gelaagde en etherische cleane zang. Wel is er op M iets meer balans tussen beide uitersten, waardoor het geheel wat meer samenhang vertoont. De stukken black metal die voorbij komen zijn op zichzelf nog altijd niet heel bijzonder, en de productie is zelfs bijzonder matig. Wel klinkt het allemaal wat minder “scherp”, ook omdat de “herrie” zachter in de mix staat, waardoor het wat beter past bij de rest van de muziek – overigens zonder het lekkere rauwe randje te verliezen. Eerder noemde wij het werk van Myrkur al een perfecte samenvatting van de eerste drie albums van Ulver, en die vlieger gaat een klein jaar na dato nog altijd op.

Om de vergelijking nog verder te versterken tekende Ulver-meesterbrein Kristoffer “Garm” Rygg, samen met de voormalige live-drummer van zijn band, Anders Møller, voor de mix. Diezelfde Garm hielp Bruun bovendien ook met de productie. Langzamerhand begint Myrkur sowieso wel een beetje een “all-star”-karakter te krijgen. Zo werd Bruun bijgestaan door een aantal gerenommeerde muzikanten. Morten “Teloch” Iversen (Mayhem) verzorgde bas en aanvullende gitaar en drummer Øyvind Myrvoll (Nidingr en live o.a. God Seed en Dødheimsgard) hielp ook een handje mee. Zelfs Chris Amott (ex-Arch Enemy) is op dit album te horen, dankzij zijn gitaarsolo op het nummer Mordet.

M is relatief kort; de EP duurde 24 minuten, de plaat is met 37 minuten maar ongeveer de helft langer. In die tijd worden er elf nummers ten gehore gebracht, waarvan alleen opener Skøgen skulle dø (met een prachtige folky intro!) langer is dan vijf minuten. Een aantal songs haalt zelfs de 3 minuten niet of maar net. Vervelen doet de plaat overigens geen seconde, misschien juist wel vanwege deze “less is more”-aanpak. De “smerige” black staat nog altijd in schril contrast met de prachtige ijle zang van Bruun wanneer deze wordt gekoppeld aan sfeervolle folk- en ambient-elementen. Myrkur moet het ook op M vooral van de stilistische wisseling en het daardoor ontstaande emotionele spanningsveld hebben. Een nummer als het singletje Onde børn is in dat opzicht dan ook een perfect voorbeeld van de magie van M.

Toch heeft Myrkur op sommige fronten ook wel flinke stappen gezet. Er lijkt een betere balans tussen de vieze black en lieflijke sfeerstukken te zijn gevonden, zodat beiden elkaar nóg beter aanvullen. Dit album is een meer dan logische opvolger van de EP: iets gepolijster, iets meer samenhang. Nog altijd bijzonder interessant en prettig om naar te luisteren. Fans van de EP kunnen M met een gerust hart aanschaffen. En er is meer goed nieuws voor liefhebbers: de band is van plan om flink te gaan optreden in Europa de komende tijd. Gaat dat zien!

Releasedatum: 21-08-2015 | Label: Relapse Records | Facebook

01. Skøgen skulle dø
02. Hævnen