Leprous – The Congregation

Een progressief meesterwerk
88/100

Het is en blijft een bijzondere band: het Noorse Leprous, wat ergens in 2001 begon en pas in 2006 met hun debuut genaamd Aeolia kwam. Dit was een aardig werk waar flink geëxperimenteerd werd maar waar het nog ontbrak aan solide songwriting. Opvolgers Tall Poppy Syndrome (2009) en Bilateral (2011) vormden al twee stappen in de goede richting maar het grotere publiek werd pas bereikt toen in 2013 het album Coal werd uitgebracht. Het album was een logische eenheid en vooral de zangpartijen van zanger Einar Solberg waren er enorm op vooruit gegaan. Nu twee jaar later is daar The Congregation, een album wat meer dan een uur klokt. Een lange zit dus.

The Congregation is een bonte verzameling geworden die bol staat van progressieve metal. Leprous weet altijd een arrangement te maken wat van kop tot staart klopt en dat is ook weer het geval op dit vijfde album. Zo is opener The Price een poppy nummertje waarbij de kenmerkende ‘vastloop-techniek’ veelvuldig gebruikt wordt. Hiermee bedoel ik dat de gitaren en drums ‘stotteren’ wat een zeer progressief resultaat als gevolg heeft. Het nummer Third Law begint met flinke polyritmiek en is precies wat ik met de ‘vastloop-techniek’ bedoel. Solberg zingt loepzuiver en zijn uithalen zijn elke keer raak. Het daaropvolgende Rewind is het meest hitgevoelige nummer van het album en tevens ook het eerste nummer waar grunts in voor komen, een element wat typisch Leprous is. Het einde bevat een hypnotiserend loopje, double bass en een bijzondere grunttechniek die in het hogere segment zit.

Daarop volgt The Flood wat een ijzersterke compositie is. Toegegeven, bij dit nummer horen we bij het vocale intermezzo een trucje terug die op Coal ook al hoorde, maar een kniesoor die daar om maalt. Het nummer komt langzaam op gang maar mondt uit in een explosie aan energie compleet met poppy achtergrondzang. Het nummer Red doet mij bij vlagen aan Muse denken, en dat is alles behalve een belediging. Mijns inziens is Slave het meest indrukwekkende werk op deze nieuwe schijf: het pakt je bij het begin en laat niet meer los. De licht ontstemde gitaren, het toetsenwerk, wederom de schitterende vocalen en het knappe drumwerk van duizendpoot Baard Kolstad zorgen voor een magnifiek resultaat. Op het eind krijgen we nog het sterke Down waarbij drummer Kollstad helemaal los gaat op alle trommels en double bass. Afsluiter Lower is een trippy nummer met een wat druk refrein maar klopt ook wederom van kop tot staart.

The Congregation is een interessant album geworden waar een hoop gebeurd. Van rustige passages tot enorm drukke en knappe stukken, het komt allemaal langs in dit dikke uur. Het album is een stuk progressiever en duurt even om te verteren, maar wanneer men de smaak eenmaal kent wil men niets anders!

Releasedatum: 25-05-2015 | Label: InsideOut Music | Website

01. The Price
02. Third Law