Human Desolation – Mind Grind Paradigm

Zeer aangenaam en lekker pittig
86/100

Wat is er nu lekkerder dan een portie opgefokte melodeath op z’n tijd? Dat is ongeveer wat de Zweeds/Finse formatie Human Desolation gedacht moet hebben toen ze aan het schrijven sloegen voor hun debuutplaat. Na eerder twee Ep’tjes en een demo op de mensheid te hebben losgelaten, achtte de band de tijd rijp voor een in eigen beheer opgenomen langspeler. Venijn en agressie gaan op Mind Grind Paradigm hand in hand met melodie en een post-apocalyptische thematiek.

Human Desolation werd in 2007 in Zweden opgericht door de Finse vrienden Kristian Reunanen (vocalen) en Miika Hakomäki (drums). De muziek van de band is, toepasselijk genoeg, een mooie bloemlezing van de melodeath-stromingen uit beide landen. De sound van deze debuutplaat leent elementen van “moderne” Zweedse acts als Zonaria, maar er wordt evenzeer gerefereerd aan Finse groepen als Mors Principium Est. Energieke muziek met pompende ritmes en opzwepend gitaargeweld is het resultaat, dat direct vanaf openingsnummer Afterlife smaakt naar meer. De vaart zit er goed in; enkel de obligate intro en het instrumentale Desolation zorgen voor wat rust in de tent. Verder staat Mind Grind Paradigm garant voor een niet-aflatend potje heerlijke (post)moderne melodeath, waarbij de gitaren alle ruimte krijgen om de show te stelen. Over gitaren gesproken: Fear and Loathing wordt opgeleukt door een prettige solo van niemand minder dan Ralph Santolla (bekend van onder andere Deicide, Death, Iced Earth en Obituary).

HumanDesolation-band

Dat de band over een gezonde portie humor beschikt, wordt duidelijk als men de bandfoto’s bekijkt. De heren nemen het muzikale deel van hun “post-modern alternative death metal” echter wel degelijk serieus. Ondanks het aanstekelijke karakter van de songs, is deze plaat ook zeker niet vrolijk of jolig – eerder duister en maniakaal. Dit laatste wordt nog verder versterkt door de hese “Fins klinkende keelvocalen” van Kristian Reunanen. In het verleden bediende Human Desolation zich nog wel eens van cleane zang, maar daar is op Mind Grind Paradigm niets meer van over.

“Indrukwekkend” is het goede woord om deze plaat mee te omschrijven. De energie en het venijn maken van Mind Grind Paradigm een ronduit heerlijk album met een dreigend sfeertje en sterk gitaarspel. Echt vernieuwend op compositorisch vlak is het allemaal niet; de uitvoering is echter wel van een absurd hoog niveau, waardoor deze plaat een cijfer krijgt waar Human Desolation trots op mag zijn. Dit is een onverwachte maar zéér aangename, lekker pittige verrassing!

Releasedatum: 11-09-2015 | Label: Eigen beheer | Website

01. Paradigm Shift (Intro)
02. Afterlife