Heidevolk – Velua

Waar voor je geld
80/100

Heidevolk biedt zekerheid. Je weet op voorhand al dat je waar voor je geld gaat krijgen als deze heren een nieuwe plaat aankondigen, zonder dat het resultaat saai of voorspelbaar wordt. Na eerder al vier sterke albums vol Nederlandstalige folk metal te hebben uitgebracht, is de tijd nu rijp voor het vijfde opus, getiteld Velua, een eerbetoon aan de Veluwe in thuisprovincie Gelderland. Het is lastig dit album in één woord te omschrijven maar de term ‘volwassen’ komt menigmaal opborrelen tijdens het beluisteren van dit smakelijke plaatje.

Fans van de band kunnen hun hart ophalen want alle typische Heidevolk-elementen zijn weer aanwezig, van het galopperende (en daardoor opzwepende) gitaar- en drumwerk tot de unieke (en ronduit geweldige!) dubbele cleane zangpartijen. Nieuwe zanger Lars NachtBraecker debuteert op dit schijfje en hij vervult zijn rol met verve. Ook qua thematiek en teksten weet Heidevolk wederom precies de juiste snaar te raken. De (overwegend midtempo) composities zijn veelzijdig en de productie klinkt als een klok. Het is knap dat de band er keer op keer in slaagt om ‘episch’ en weemoedig te klinken zonder dat het gekunsteld aandoet. Deze authenticiteit is één van de sterke punten van de muziek op Velua.

Heidevolkband

Daarmee sluit dit nieuwe werkstuk redelijk goed aan op voorganger Batavi, met als enige verschil dat Velua een wat donkerdere (of melancholischer) toon aanslaat en er minder gebruik wordt gemaakt van een karrenvracht aan meezingbare refreintjes dan in het verleden het geval was. Daardoor is de muziek misschien net iets minder toegankelijk. Dit zal allemaal ongetwijfeld te maken hebben met de sagen en legenden uit de thuisstreek van de band die ten grondslag lagen aan de nummers op Velua. Toch zijn er ook een paar nummers, zoals Drankgelag, die zomaar op één van de vorige Heidevolk-albums hadden gepast, dus er is zeker geen sprake van een echte stijlbreuk. Het zijn vooral nuanceverschillen die deze plaat onderscheidt van zijn voorgangers. Voor misschien wel het meest klassieke Heidevolk-nummer van deze schijf (Winter Woede – wat overigens één woord moet zijn, maar dat terzijde) werd al een video gemaakt, dus check it out:

Met Vinland bevat deze plaat één unicum: een (bonus) nummer dat zowaar gezongen wordt in het Engels; een eerbetoon aan de fans in Noord-Amerika. Vinland (‘wijnland’ of ‘weideland’) was immers de naam die de Vikingen gaven aan een stuk van Noord-Amerika waar zij zich een periode vestigden. Het is even wennen om Heidevolk in het Engels te horen zingen maar het gaat de band prima af. Enige kanttekening is dat ‘Vinland’ (op z’n Engels met korte ‘i’ en ‘a’) in geshoute vorm wel erg klinkt als ‘Finland’, en niet als het meer Viking-verantwoorde “Vienlaand”. Verder is het een prima nummer dat het met name live erg goed zal doen, en zeker een geslaagd experiment. Op de gelimiteerde editie staan verder nog drie interessante covers: Immigrant Song (Led Zeppelin), In The Dutch Mountains (The Nits) en Rebel Yell (Billy Idol).

De band gebruikt al jaren min of meer dezelfde muzikale bestandsdelen maar weet daar toch steeds weer een smakelijke mix mee samen te stellen zonder dat alles verwordt tot een eenheidsworst. Velua is een prima album met een hoge replay-waarde waarmee Heidevolk wederom aantoont garant te staan voor kwaliteit. Neerlands folk metalhoop in bange dagen flikt het ‘em weer!

Releasedatum: 20-03-2015 | Label: Napalm Records | Website

01. Winter woede
02. Herboren in vlammen