Fit For An Autopsy – Absolute Hope Absolute Hell

Hét deathcore album van 2015!
90/100

Een goed potje deathcore, daar kan een mens blij van worden. Zo hebben Thy Art Is Murder en Make Them Suffer twee sterke platen uitgebracht in 2015, elke met een eigen gezicht. For An Autopsy mag aan dit rijtje worden toegevoegd en schiet met Absolute Hope Absolute Hell direct naar de top. Want godver, wat is dit een fijne plaat geworden!

Fit For An Autopsy is een Amerikaanse deathcore band afkomstig uit New Jersey, opgericht in 2008. In 2011 werd het eerste full length album losgelaten: The Process Of Human Extermination, welke in 2013 werd opgevolgd door Hellbound, waarmee ze de nodige zieltjes hebben gewonnen. Zo ook de mijne. Fit For An Autopsy heeft met Hellbound een eigen gezicht gecrëerd waarin lompe en melodische deathcore duidelijke trekken zijn op het gelaat. Tijdens de tour met Suicide Silence en Thy Art Is Murder, werd ook de Dynamo Eindhoven aangedaan en liet het zestal zien dat de verwachtingen óók op de planken waargemaakt konden worden (lees het verslag hier).

Nu is er dus Absolute Hope Absolute Hell. Een erg donkere titel, waarmee de heren graag verwijzen naar de staat van de aarde en diens bewoners. ”Dear devil, I fucking quit. You can have this world. Its a piece of shit” en ‘The world is fucking dead” (logischerwijs opgevolgd door een breakdown) vatten hun opvattingen dan ook bijzonder poëtisch tezamen. Absolute Hope Absolute Hell kent wederom het typische geluid van Fit For An Autopsy, maar heeft een meer melodische inslag dan Hellbound. Hierdoor is het een geslaagde opvolger, maar geen klakkeloze kopie.

Nieuwe brulboei Joe Badolato draagt hier natuurlijk ook een steentje aan bij. Hij volgt de in 2014 ontslagen Nate Johnson op, welke blijkbaar voor veel roering in de band heeft gezorgd. Time for clean sheets! De heren staan pas sinds 2011 daadwerkelijk met beide benen in de metalwereld en zijn ook niet te beroerd om de grenzen op te blijven zoeken en te experimenteren met hun geluid. Al lerende, zonder de eigen stijl uit het oog te verliezen natuurlijk. Hierdoor staat het album dan ook vol met vernietigende breakdowns, melodische en groovende passages, aangevuld met catchy- alsook progressieve riffs. We hebben hier dus niet te maken met eenheidsworst mensen. Absolute Hope Absolute Hell is de ambachtelijke droge worst, tussen de Hema rookworsten. Gewoon net wat lekkerder en verfijnder.

Een aantal tracks zijn in de loop der maanden al tijdens de autopsie naar boven gekomen. Zodoende was de ingang van de hel al blootgelegd door tracks als Absolute Hope Absolute Hell, Saltwound en Murder In The First. Drie tracks welke zorgen voor een mokerharde binnenkomer, een hartelijk welkom. Het hartelijke onthaal zorgt gelukkig voor een meer dan prettig verblijf gedurende 40 minuten. Het tempo wordt bij wijlen wat teruggeschroefd en maakt vervolgens plaats voor meer melodische fragmenten (Out To Sea en Swing The Axe) en heerlijk beklijvende riffs (Mask Maker). Maar hé, het blijft wel deathcore, dus zoetsappig of melancholisch is het allerminst. Hier doen de lava-vocalen van Badolato natuurlijk ook een duit mee in het zakje.

Het is gewoonweg de combinatie van factoren welke deze plaat mijns inziens dé deathcore release van 2015 (tot dusver) maakt. Geef deze mannen een lintje!

Releasedatum: 02-10-2015 | Label: eOne music | Facebook

01. Absolute Hope Absolute Hell