Enslaved – In Times

Misschien nu al het album van het jaar 2015
97/100

Als er één band is die zich steeds weet te vernieuwen zonder ooit een zwakke noot te componeren, is het het Noorse collectief Enslaved wel. Van simpele (viking) black is de muziek van de band inmiddels geëvolueerd tot uitdagende progressieve black metal met de nodige rockinvloeden uit de 70s, zonder de vikingthematiek daarbij uit het oog te verliezen. De band is in de loop der jaren stukken subtieler en diepgaander geworden, zowel op muzikaal als tekstueel vlak; een ontwikkeling die tot op de dag van vandaag kan bekoren. Experimenteerdrift staat daarbij altijd in dienst van de muziek, getuige bijvoorbeeld het magnifieke Axioma Ethica Odini (2010, hier besproken) en het eveneens sterke RIITIIR (2012, review hier). Op nieuweling In Times, alweer het 13e album van de Noren sinds de band in 1991 het levenslicht zag, tonen de heren dat de rek er nog altijd niet uit is.

Ten opzichte van de voorgaande paar albums, is de stijl niet noemenswaardig anders maar wel op alle vlakken iets verder uitgediept, met een heel organisch klinkend werkstuk tot gevolg. Direct vanaf de maniakale openingszang op Thurisaz Dreaming is de toon gezet. In Times blijkt een sfeervolle plaat vol boeiende composities, een goede afwisseling tussen agressievere stukken en dromerige passages, zonder dat één van beide kanten overheerst. Tel daar een prima productie van Jens Bogren bij op, en dit is een plaatje om van te smullen. Enslaved klinkt na al die jaren nog altijd fris en bevlogen. Dat het kortste nummer op deze plaat ruim boven de acht minuten klokt (!) deert dan ook niet; In Times zorgt middels sterke melodieën en afwisselende composities voor een muzikale reis of trip die ook zonder verdovende middelen erg de moeite is; de muziek neemt de rol van drug daarbij als het ware op zich, om deze vergelijking nog wat verder door te zetten. Daarbij contrasteren de kille en uit duizenden herkenbare harsh vocals van Grutle Kjellson prachtig met de warme cleane zang van Herbrand Larson. Het dromerige karakter van de cleane zang keert ook terug in de nodige meanderende gitaarpartijen, zoals gedurende Building With Fire op een prachtige manier hoorbaar is.

Alles aan dit album klopt gewoon; van de composities tot de sound tot de individuele muzikale partijen en de zang. Het gebeurt niet vaak dat we niets te zeiken of aan te merken hebben, maar in het geval van In Times komen wij simpelweg superlatieven tekort om deze plaat te beschrijven. Je moet hem gewoon horen en zelf ervaren om te snappen hoe briljant en wonderschoon de muziek op deze plaat is uitgevallen. Het pakkende One Thousand Year of Rain verdient op de valreep nog speciale aandacht. Het nummer bevat een relatief simpel doch doeltreffend galopperend gitaarloopje, dat een aantal maal terugkeert. Ook op dit nummer is er weer een mooie interactie tussen de twee zangstijlen. Al zijn het er in dit geval eigenlijk drie; tegen het einde komt namelijk een vikingkoortje voorbij; iets wat we al een aantal jaren niet meer gehoord hebben op het werk van Enslaved.

Het is knap hoe de band een album weet te maken dat enerzijds naadloos aansluit op de voorgaande albums en anderzijds toch zo origineel is. De kans is aannemelijk dat een (aantal) nummer(s) van deze plaat wordt opgenomen in een toekomstige ‘Top 10 van Enslaved‘, als Ragherrie ooit nog zo’n lijstje voor de band samenstelt. Het materiaal is er in ieder geval goed genoeg voor; In Times duurt 53 minuten en verveelt geen moment. Sterker nog, het is feitelijk nu al een serieuze kandidaat voor de Ragherrie-jaarlijst van 2015. De voornaamste reden dat deze plaat geen 100/100 krijgt, is de stiekeme hoop onzerzijds dat Enslaved dit meesterwerk in de toekomst, heel misschien, nog kan overtreffen. Om er nog maar eens een passende vergelijking uit te gooien: Enslaved toont zich als een goede wijn; de smaak wordt steeds beter en rijker met de jaren.

Releasedatum: 06-03-2015 | Label: Nuclear Blast | Website

01. Thurisaz Dreaming
02. Building With Fire