Elvya – Untold Stories

Reizend door een droomwereld
90/100

Voor veel mensen zal de introductie met Elvya Dulcimer, al dan niet onbewust, plaatsgevonden hebben toen ze naar Lost in the New Real van Arjen Lucassen uit 2012 luisterden, of naar het nummer Nightshade van Leaves’ Eyes uit 2013. Voor beide artiesten heeft de Belgische dame Elvya Dulcimer, die in het dagelijks leven naar de naam Liesbeth luistert, gehamerde dulcimer-partijen opgenomen. Voor de leken onder ons: de gehamerde dulcimer is een snaarinstrument dat familie is van de citer, dat van oudsher de vorm van een trapezium heeft en over het algemeen met hamertjes bespeeld wordt. Het geluid van de hammered dulcimer is helder en bijzonder geschikt voor onder andere folk en wereldmuziek á la Enya en Enigma, maar ook bij bijvoorbeeld bluegrass wordt het instrument regelmatig ingezet.

Op Untold Stories begeleidt Elvya, die ook een prachtige stem bezit, zichzelf op de hammered dulcimer en vertelt ze schitterende, sprookjesachtige verhalen die de luisteraars meenemen naar een andere wereld. Elvya heeft voor haar eerste solo-album een grote groep getalenteerde artiesten uit de muziekwereld uitgenodigd om haar te ondersteunen. Zo is Arjen Lucassen al te horen op de allereerste track van het album, waar hij het album introduceert en optreedt als narrator. Ook spelen er meerdere leden van onder andere Cesair, Kingfisher Sky en Harmony Glen mee op het album, en helpen ze Elvya Dulcimer met het creëren van haar mythische wereld door middel van akoestische en elektrische gitaar, draailier, cello, viool, throat singing en meer. Hoewel al deze verschillende gasten natuurlijk ook verschillende invloeden uit hun eigen muzikale achtergrond meenemen, is Untold Stories een bijzonder samenhangend album geworden, een eenheid. De rode draad is te vinden in de stem van Liesbeth, de schitterende filmische insteek en de algehele fragiliteit van de muziek.

Wat opvalt is dat het album bijzonder visueel van aard is. Zo is het eerste echte nummer Nature een episch ambient folk stuk . Het had zo onderdeel kunnen zijn van de soundtrack van een fantasy-film want het roept beelden op van moeder natuur die beweegt over uitgestrekte landen die gehuld zijn in de saffierblauwe deken van de nacht. Het gebruik van de drums is enigszins vergelijkbaar met dat van Summoning, in de zin dat de percussie ook verhalend ingezet wordt. Aan het begin van Lavor mi Gente krijgt de hammered dulcimer voor het eerst de hoofdrol, en dan wordt ook meteen duidelijk waarom Liesbeth de aandacht getrokken heeft van grote namen binnen de metal-wereld. Ze is een begenadigd muzikante, wat duidelijk wordt uit het schitterend genuanceerde gebruik van haar instrument, wat bij vlagen bedrieglijk eenvoudig klinkt. Dat is iets waaruit genialiteit blijkt: als iets simpel klinkt, maar je wel zó weet te raken, is het helemaal niet eenvoudig. Op het instrumentale intermezzo Socopelli en ook op het nummer Spring Dance wordt Liesbeths finesse op de dulcimer juist weer benadrukt in de complexiteit van de melodie.

Ann’Vatu is één van de absolute hoogtepunten van het album. Het is begrijpelijk dat deze song als single is uitgekozen, aangezien het alle elementen bevat waardoor Untold Stories zo’n prachtig album is geworden. Het is een groots, meeslepend nummer waarin zowel keelzang als ritueel-klinkende sjamanistisch zang van Liesbeth te horen zijn in combinatie met de viool van Sophie (ook bekend van Cesair).

Met Untold Stories heeft Elvya een schitterend debuutalbum neergezet waarin zij, hoewel er een grote rol is voor de gastmuzikanten, schittert. Het is een enorme aanrader voor zowel fans van het (neo)folk genre, als fans van dingen als Celtic Woman en meer filmische muziek. Schitterend.

Releasedatum: 02-09-2015 | Label: Eigen Beheer | Bandcamp

01. Intro
02. Nature