Devil You Know – They Bleed Red

Eindelijk komt het duveltje echt uit het doosje!
90/100

BAM! In één keer was daar de zogenaamde ‘supergroep’ Devil You Know, als een muzikale Frankenstein opgericht uit de ledematen van Killswitch Engage, All Shall Perish en Fear Factory. Met The Beauty Of Destruction werd in 2014 kennisgemaakt met deze duivel (lees hier onze kennismaking). Hij laat zich schijnbaar graag zien op feestjes en partijen, want plaat nummer twee is 1,5 jaar later een feit! Verbazing dan ook vanuit mijn kant toen They Bleed Red plotsklaps de promobox binnen kwam rollen.

Toegegeven; Devil You Know heeft de afgelopen tijd niet bepaald punten gescoord in kamp Van der Sanden. Zo werden de shows voor Graspop en als supportact van Machine Head afgezegd, terwijl er voor hen nog veel te halen valt in Europa. De voormalig Killswitch Engage zanger is hier immers mateloos populair en bands als All Shall Perish en Fear Factory prijken regelmatig op de grotere (festival)affiches. Zo schaarden de heren zich helaas al snel in het rijtje van Whitecancel (Whitechapel) en All Shall Cancel (hey, All Shall Perish weer!) onder de bedenkelijke naam ‘Devil You Don’t Know‘. Maar, wellicht komt daar binnenkort verandering in met hun Benelux-debuut, wanneer de heren op tour zijn met Five Finger Death Punch en Papa Roach (en daarbij ook de Ziggo Dome aandoen).

Maar, genoeg gezeikt! De heren hebben immers wel hard doorgewerkt om een nieuwe plaat in de schappen te krijgen. They Bleed Red is de naam en herbergt 11 voltallige nummers. Niks geen intermezzo’s, album opvulmateriaal of rustmomenten; gewoon gaan met die banaan! Net als op The Beauty Of Destruction, knalt ook dit album zonder blikken of blozen uit de startblokken met Consume The Damned. Direct is daar de welbekende stem van Jones en het (nu al) vertrouwde geluid van Devil You Know, maar dan met meer peper in de reet. Veel meer. En, dat is toch wel iets wat het nieuwe album nodig had.

Want ik wil graag wat opbiechten.. Het vorige album werd door mij bekroond met een 88, maar daar wil ik enigszins op terugkomen. Want, na de daadwerkelijke release van het album vonden enkel Seven Years Alone en Shut It Down zo nu en dan nog eens de weg naar mijn (budget Logitech) speakers. Waarom, vraagt u? Nou, omdat na meerdere luisterbeurten het gevoel ontstond dat de duvel enigszins in het doosje werd gehouden. Het miste de pit die je zou verwachten van een supergroep als deze. Maar met They Bleed Red komt het duveltje wél uit het doosje en wordt de muzikale verwachting eindelijk waargemaakt. Het geheel is ook nog eens wat verfijnder gemixt, waardoor de ruwe randjes eraf zijn, maar de muziek wel optimaal tot zijn recht komt.

The Way We Die is tweede in de rij en werd op 5 oktober van dit jaar al door het duivelse kamp naar buiten gebracht. Bij het horen van de intro gedurende de eerste luisterbeurt, trok ik de wenkbrauwen echter wel een beetje op. “Huh, hoor ik daar nou een vlaag Periphery? Gaan de heren daadwerkelijk deze kant op?” Het bleek echter een toevalstreffer, want deze associatie is het gehele verdere album niet meer voorgekomen. Stay Of Execution is vervolgens het hardste nummer wat tot dusverre uit hun vingers is gekomen.

Dit terwijl Break The Ties en Shattered Silence voorbeelden zijn van progressieve metalcore met een pakkende kern. Op Master Of None maken de vocalen van Howard Jones vervolgens een twist, waardoor een wat mistroostige sfeer wordt gecreëerd. Als zijnde de figuurlijke herstbock in het ruime bierassortiment. Afwisseling alom, iets wat op de vorige plaat ontbrak.

Broken By The Cold sluit het bloederige hoofdstuk apocalyptisch af. Er wordt dus niet aan kracht ingeboet naarmate de plaat het einde nadert; de Autobahn wordt niet verlaten en files worden vermeden. Hierdoor is They Bleed Red een duivels heerlijke roadtrip van ongeveer drie kwartier geworden. Stap in en geniet ervan: dit wordt jaarlijstmateriaal!

En psst….. De cover van Eye Of The Tiger is ook een erg kostelijke bonus track geworden!

Releasedatum: 06-11-2015 | Label: Nuclear Blast | Facebook

01. Consume The Damned