Dawn Of Destiny – To Hell

Frisse wind in een uitgekauwd genre
77/100

Met een wat clichématige albumtitel als To Hell en een lelijke, weinig inspirerende cd-hoes, spreek je als female fronted metal band niet meteen een grote groep luisteraars aan. Het duidelijk op Therion geïnspireerde Duitse Dawn Of Destiny klinkt qua sound gelukkig verre van cliché en wijkt dan ook af van die typische, vaak regionaal populaire, dertien-in-een-dozijn gothic female fronted metalbandjes.

De band valt eerder in de categorie power metal in te delen. Hun muziek is dan ook behoorlijk gitaar-georiënteerd, maar gelukkig wordt de keyboard niet vergeten. Hierdoor ontstaat een catchy en zeer melodieus geheel, maar wel mét ballen. Dawn Of Destiny heeft zeker wat weg van Battle Beast, met stoere alt zangeres Jeanette Scherf als het boegbeeld van de band. Scherf wordt bijgestaan door zanger/gitarist Jens Faber, die met zijn ‘brommende’ stem haar tevens lage geluid voller doet klinken. Alsof dat nog niet genoeg is, wordt Dawn Of Destiny nog een handje geholpen door de bekende gastvocalisten Björn “Speed” Strid (Soilwork) en Zak Stevens (Circle II Circle), waardoor het met de zang op To Hell  in ieder geval wel snor zit.

Het Duitse vijftal is gerust een frisse wind te noemen in een genre dat bol staat van de clichés en matige bandjes. De afwisseling tussen radiovriendelijke, makkelijk mee te zingen niemendalletjes (die overigens lekker weg luisteren) en het hardere, wat meer inhoudelijke werk zoals Scream, geeft het album diepte en zorgt ervoor dat je de aandacht langer bij de muziek kunt houden. De samenzang en zware gitaarriffs op laatstgenoemde track vullen elkaar goed aan, door de toetsen klinkt het nummer bovendien als een duistere symfonie die tot de verbeelding weet te spreken.

DawnOfDestiny_Presse_(1)Op de ballad Hateful Hearts weet de band de aandacht wederom vast te grijpen door Faber met zijn innemende stem de leiding te laten nemen. Hij blijkt bijna net zo laag te kunnen zingen als Peter Steele van Type O Negative. De akoestische gitaarpassages en de subtiel door het gitaargeweld heen verweven toetsen zorgen bovendien voor een zachte, romantische touch in een verder tragische klaagzang. Het enige wat mist in deze knappe song is de emotie in zijn stem, hij weet de luisteraar nét niet te raken en dat is toch jammer.

Het veel agressievere, uptempo Burn In The Fire is waarschijnlijk de hardste track op deze plaat, waardoor het nummer direct opvalt. Zowel qua screams als qua melodielijn en sfeer doet Burn In The Fire zó enorm veel denken aan Tales Of Greed van de symfonische metalband Sons Of Seasons (de andere band van Oliver Palotai, de toetsenist van Kamelot). Het melodieuze, stampende Light In The Night is ook een van de hardere nummers, waarbij vooral de grunts erg sterk uit de hoek komen. Dat de teksten nogal wat te wensen overlaten op To Hell, wordt de band dan ook vergeven met een sterk album als dit.

Als je van lekkere heavy, catchy power metal houdt, voorzien van vrij unieke zang en mooie, soms wat duistere keyboardpartijen, dan zit je met Dawn Of Destiny helemaal goed. De band heeft veel potentie en ik ben dan ook heel benieuwd waarmee ze in de toekomst op de proppen zullen komen. Één ding is zeker: Dawn Of Destiny is een naam om te onthouden!

Lees hier het interview dat Ragherrie eerder afnam met Dawn of Destiny.

Releasedatum: 02-10-2015 | Label: Soulfood/Phonotraxx | Website

01. Hide Our Sorrow