Axel Rudi Pell – Magic Moments (25th anniversary show)

Cadeautje voor de doorgewinterde Pell-fan!
73/100

Ter ere van het 25-jarig bestaan van de band rondom gitaarvirtuoos Axel Rudi Pell trakteren de Duitsers fans van klassieke heavy metal op deze live-cd, die overigens ook als live-dvd en -bluray is verschenen. De compilatie telt maar liefst 24 nummers, verdeeld over drie cd’s, dus de luisteraars zullen er wel even zoet mee zijn.

De ex-Steeler gitarist toont op Magic Moments dat hij een heuse virtuoos is op zijn instrument. Rappe heavy metal gitaarsolo’s, shredding en neo-klassieke klanken voeren de boventoon. Het geluid van zijn grootste invloeden Yngwie Malmsteen en Dio is duidelijk terug te horen. Op deze driedelige release zijn onder andere een aantal Steeler covers te horen, de band waar Pell groot mee werd in de jaren ’80, maar daarnaast passeren ook covers van diverse hardrock legendes als Deep Purple en Rainbow de revue. Uiteraard bestaat het gros van de tracklist wel uit eigen werk.

Het eerste nummer dat de show echt steelt is de bijna swingende Deep Purple-cover Black Night, het old school heavy metal geluid en de funky synthesizer zorgen ervoor dat de voetjes van de vloer gaan. Wel wordt het nummer onnodig gerekt met de enorme hoeveelheid ‘woehoo’s’ die zanger Johnny Gioeli het publiek in gooit. Overigens is Gioeli een uitstekende vocalist die beschikt over een rokerige, rauwe ‘rasp’ in zijn stem á la Jorn Lande (ex-Masterplan, Avantasia). Dit stemgeluid sluit perfect aan bij dat echte heavy metal geluid.

De hele band is in de afgelopen 25 jaar behoorlijk gegroeid en het zijn allemaal kundige muzikanten. Zo ook drummer Bobby Rondinelli, die op deze plaat zijn kunsten toont tijdens de Drum Battle. Snelle, ratelende drums en bass drums maken maar liefst tien minuten (!) indruk. De drums zijn overigens op de hele plaat goed hoorbaar en bepalen het ritme van de band zoals het hoort, maar overheersen gelukkig niet. Desalniettemin is tien minuten wel wat aan de lange kant voor een melodieloos instrument.

2014-BYH-ARP-07

Het geluidseffect van het ‘wah-pedaal’ op de gitaar (wordt zo genoemd door gitaristen omdat dit effect zo klinkt, red.) en de jazz-achtige keyboards op het nummer Strong As A Rock blenden mooi bij elkaar, maar Gioeli neemt hier de leiding. Zijn uithalen en vele ‘yeah’s’ maken dat je dit catchy nummer gelijk mee wilt zingen. De band weet als geen ander hoe je het publiek mee krijgt en ik ben benieuwd hoe nummers als deze het doen op de dvd-versie van Magic Moments, waarbij je de uitvoering ook daadwerkelijk kan zien.

Hoogtepunten op deze plaat zijn onder andere de Uriah Heep-cover Sympathy, waarbij de rauwe vocalen en snelle gitaarsolo’s elkaar prachtig aanvullen en de ballad, en tevens publiekslieveling, Hey, Hey, My My, waarmee de band voor een rustpunt zorgt tussen al het gitaargeweld door. Gioeli raakt de gevoelige snaar met zijn prachtige stemgeluid en de drums halverwege het nummer zorgen voor een mooie opbouw naar een muzikale climax. Helaas maakt Pell in zijn verder feilloze solo wel één hele grote hoorbare fout dat de tenen even doet krommen, beetje jammer.

Maar waar hoogtepunten zijn, zijn ook dieptepunten; Undercover Animal is echt een verschrikkelijk nummer met een vervelende zanglijn en een melodie die ook snel gaat irriteren. En dan heb ik het nog niet eens over de slechte, zichzelf continue herhalende teksten en de flauwe grapjes van de frontman tussendoor gehad. Ook de vreselijk valse uithaal tijdens het vocale getouwtrek van de twee zangers op de Deep Purple cover Mistreated doet de nekharen overeind staan. En dan is daar nog de hypere Rainbow cover Long Live Rock ’n Roll, welke het origineel geen eer aan doet. De samenzang is slecht getimed en zo nu en dan zelfs vals, voor het instrumentale gedeelte geldt bovendien dat het af en toe echt te druk is waardoor de rode draad lijkt te ontbreken.

Wat tevens jammer is, is dat Gioeli het publiek tussen de nummers door aanspreekt in zowel Duits als Engels, het was concreter geweest als dit alleen maar in het Engels werd gedaan. Niet in de laatste plaats met het oogpunt op de wereldwijde release van Magic Moments.

Met ruim drie uur aan materiaal is deze live-uitgave een hele zit en niet voor iedereen gelijk interessant. Voor de doorgewinterde Pell-fans en liefhebbers van vingervlug gitaarwerk met een neo-klassiek tintje zoals Yngwie Malmsteen daar om bekend staat is Magic Moments echter zeker een aanrader. Ook fans van de wat toegankelijkere power/heavy metal zoals Avantasia, Scorpions en vroeger Dio zullen deze release ook zeker op waarde kunnen schatten.

Releasedatum: 27-04-2015 | Label: Steamhammer/SPV | Website

Cd 1:
01. Call Her Princess