Amorphis – Under The Red Cloud

Interessant en overtuigend
88/100

De Finse beroeps-melancholici van Amorphis waren het afgelopen jaar op tournee om het twintigjarige bestaan van het legendarische Tales From the Thousand Lakes uit 1994 te vieren. In het kader van dit jubileum werden onder andere 013 in Tilburg en Graspop 2015 vergast op een set bestaande uit het volledige Tales From the Thousand Lakes album, aangevuld met nog wat meer oud werk. Waarom vertel ik dit allemaal? Omdat inmiddels ook de laatste hand is gelegd aan een splinternieuwe plaat, luisterend naar de titel Under The Red Cloud, en het avond na avond spelen van al dat oude werk heeft de band duidelijk niet onberoerd gelaten.

De laatste jaren ging Amorphis, een band die ooit begon als stevige, sfeervolle en progressieve death/doom-hybride, wel erg de gevoelige en ‘mellow’ kant op. Begrijp dit overigens niet verkeerd: albums als Circle (2013, review) en The Beginning of Times (2011, meer hier) waren erg goed maar leunden ook wel erg nadrukkelijk op cleane zang en emotionele passages; met name het eerstgenoemde werkstuk ontbeerde het nodige venijn. In dat opzicht veegt Under The Red Cloud nu de vloer aan met deze voorgangers. Er is overigens zeker geen sprake van een abrupte stijlbreuk. Under The Red Cloud klinkt nog altijd als ‘moderne’ Amorphis maar bevat simpelweg veel meer overtuigende harsh vocals en harde muzikale passages (die doen terugdenken aan lang vervlogen dagen) naast de gevoelige stukken en mooie cleane zang van alleskunner Tomi Joutsen.

Amorphis2015a

Juist door deze zojuist aangehaalde afwisseling komen zowel de agressieve als de ingetogen stukken veel lekkerder binnen en klinkt de plaat erg fris en bevlogen. Sommige nummers, zoals het pittige Enemy At The Gates, hebben zelfs bij vlagen een uitgesproken oldskool vibe, waardoor het soms lijkt of we met opnieuw opgenomen “oudjes” te maken hebben. Er zijn echter ook songs die opvallen om andere redenen. Amorphis klonk nooit eerder zo “Midden-Oosters” als op Death of a King en een ander nummer dat speciale aandacht verdient, is het folky Tree of Ages. De intro van dit laatstgenoemde lied staat zelfs bol van de fluitjes, ingespeeld door niemand minder dan Chrigel Glanzmann van Eluveitie.

Over de muzikale vaardigheden van gitaartandem Esa Holopainen/Tomi Koivusaari en ‘hun’ band hoeven we het eigenlijk niet te hebben; dat zit immers wel snor. Ook de productie en het artwork van Under The Red Cloud zijn tot in de puntjes verzorgt. Doordat het album over de hele linie een tikkeltje ‘harder’ is dan wat we de laatste jaren van de Finnen gewend waren, laten de songs automatisch iets minder ruimte over voor catchy refreintjes. Dat gemis wordt echter ruimschoots gecompenseerd door het enthousiasme waarmee de songs worden gebracht en de toegevoegde dosis venijn. Under The Red Cloud is een erg sterke en veelzijdige plaat vol mooie songs. Fans van de band kunnen dit schijfje dan ook blind aanschaffen: een interessant en overtuigend album.

Releasedatum: 04-09-2015 | Label: Nuclear Blast | Website

01. Under the Red Cloud
02. The Four Wise Ones