Al Namrood – Diaji Al Joor

Black voor de afwisseling
73/100

Al Namrood is een folk / black metalband uit Saudi Arabië. De bandleden behouden graag hun anonimiteit, omdat het maken en spelen van muziek, en dan zeker hun kritische black metal, gevaarlijk en strafbaar is in hun thuisland. Toch zijn ze sinds 2008 bezig en hebben ze inmiddels al vier full-lengths en een aantal singles en EPs op hun naam staan. Diaji Al Joor is hun vijfde en nieuwste album.

Zoals eigenlijk wel te verwachten valt, zitten er best wel veel folk en authentieke Oosterse invloeden en melodieën in de nummers, en aan het begin van het album lijkt het wel mee te vallen met de hoeveelheid ‘black’ die ze in hun nummers stoppen. De melodie voert vooral de boventoon op dit album, en wordt neergezet door het gitaarwerk, verschillende andere instrumenten en de cleane zang. De stijl en het gitaar- en drumwerk doet vooral denken aan de oude albums van genre-kompaan Melechesh. De momenten dat ze echt ‘black’ klinken op dit album zijn vooral bij uitzondering, maar zijn altijd wel welkome intermezzo’s van snelle, harde riffs en een dubbele bassdrum. De tweede helft van dit album is ook beduidend zwaarder en misschien daardoor ook beter dan de eerste helft. Op veel van de authentieke ‘black’-momenten zet de zanger dan ook zijn rauwe, raspende stem enigszins geforceerd op, wat dan weer jammer is – een partij aan lage grunts zou hier veel beter tot zijn recht komen. Sommige instrumenten of melodie-lijnen klinken voor ons misschien onorthodox en enigszins druk, maar alles samen werkt het wel heel goed.

Jammer genoeg komen ook niet alle nummers even goed uit de verf wat betreft het masteren van dit album. Vooral het nummer “Hawas Wa Thuar,” het derde nummer, had nog wel een tweede blik mogen krijgen.

Diaji Al Joor is eigenlijk precies wat je verwacht. Het is een mix van rauwe folk en black met duidelijke Arabische invloeden in de melodieën. Die melodieën zijn catchy en vooral veel aanwezig, maar naarmate het album vordert wordt de muziek ook zwaarder. Het is een mooie CD om eens voor de afwisseling te luisteren als je deze twee genres kan waarderen.

Releasedatum: 27-11-2015 | Label: Shaytan Productions | Website

01. Dhaleen
02. Zamjara Alat