Wolf – Devil Seed

Naar de haaien, maar toch niet
78/100

Met het zevende album Devil Seed gaat het Zweedse Wolf alweer bijna het twintigste jaar tegemoet. En hoe? Het album kwam afgelopen augustus uit en heeft ondertussen al vele metal-oortjes weten te bereiken.

De plaat opent met het instrumentale nummer Overture in C Shark. Jammer, want persoonlijk houd ik niet van zangloze openingsnummers. Het is voor mij dan ook een zwakke opener voor het album. Gelukkig wordt dat meteen goedgemaakt met het tweede nummer Shark Attack, die voor mij het album pas echt knallend inluidt. Het lijkt bijna alsof het album een haaienthema heeft, maar daarna wordt er (gelukkig) niets meer over het beestje gezegd. Een beetje een vreemde keuze is het dan ook wel om deze twee liederen direct achter elkaar op de plaat te zetten, maar goed, wie weet is er een achterliggende gedachte die ze niet met ons willen delen. In teksten lijkt Wolf toch al niet een uitblinker te zijn. Er is veel herhaling en de lyrics hebben weinig tot vrijwel geen diepgang. Helaas doet het een beetje afbreuk aan de songs.

Gelukkig weet Wolf wel op andere manieren de luisteraars te boeien, zanger Niklas Stålvind heeft namelijk die heerlijke hoge heavy metalstem waarmee hij de muziek zo veel meer kracht en dynamiek geeft. Met de muziek is heus niet zo veel mis dat de zang het omhoog moet werken, maar het is wel die degelijke heavy metal die we gewend zijn: standaard riffjes en veel herhaling. De zang van Niklas voegt daar iets meer spanning aan toe en zorgt daarmee dat Devil Seed juist een zeer prima plaat is om naar te luisteren.

En laten we eerlijk zijn: die herhaling houden we eigenlijk alleen maar van. Het zijn de liedjes met herkenbare herhalende riffjes die ’s avonds nog zo heerlijk in je hoofd rondspoken. Op Devil Seed zijn ze genoeg aanwezig, maar uitblinker hierin is My Demon, die dan maar nog een keer opgezet wordt, omdat het tóch al in je hoofd zit. Dus nee, Wolf is met Devil Seed niet erg vernieuwend bezig en de liedjes zijn niet al te moeilijk. Maar ja, het werkt wel, zoals heavy metal bedoeld is.

Releasedatum: 25-08-2014 | Label: Century Media Records | Website

01. Overture in C Shark
02. Shark Attack