Winterfylleth – The Divination Of Antiquity

Winter is coming... Finally!
92/100

Op dinsdag 7 oktober 2014 ligt de nieuwe plaat van het Engelse pagan black metal-gezelschap Winterfylleth in de winkels. Deze releasedatum is erg toepasselijk, aangezien “winterfylleþ” (“winter valt”), Oud-Engels is voor de maand “oktober”. Enfin, het nieuwste album van het kwartet uit Manchester draagt de naam The Divination of Antiquity. Inmiddels is dit alweer het 4e album sinds de band in 2007 het levenslicht zag. Anno 2014 zet Winterfylleth in acht tracks (negen als men de bonus track op de digipack-uitvoering meetelt) een herkenbaar muzikaal monument voor vervlogen tijden neer. Black metal, lokale geschiedenis en licht-folky sfeer-elementen komen op deze plaat samen tot één goedlopend en coherent geheel, dat toch ruim voldoende afwisseling bevat om de aandacht geen moment te doen verslappen. Dit album klopt gewoonweg aan alle kanten en zal in de toekomst zonder twijfel nog menig rondje in mijn cd-speler gaan maken. Kortom, verplichte kost voor liefhebbers van bands als Wodensthrone, Fen, Primordial en Enslaved.

WinterfyllethEsterSegarra_6851bw - EDIT

De ingrediënten zijn dan misschien bekend en niet verrassend, Winterfylleth weet er desalniettemin een verdomd lekker stoofpotje van te maken. Vanaf de eerste klanken van opener (en titelnummer) The Divination of Antiquity tot aan de wegstervende en bezwerende outro van bonustrack Pariah’s Path lukt het Winterfylleth ogenschijnlijk achteloos de aandacht van haar luisteraars vast te houden. Van bezwerende midtempo stukken, weet de band soms ineens over te gaan in een zeer smakelijke galop (zoals op het machtige Foundations of Ash), om vervolgens net zo makkelijk weer terug te keren tot draf. Tussen de snellere en hardere passages door wordt bovendien regelmatig op een smaakvolle manier gebruik gemaakt van (semi-)akoestische intermezzo’s (zoals op Whisper of the Elements) en/of epische koorzang (bijvoorbeeld tijdens A Careworn Heart). In dit laatste nummer is bovendien regelmatig bovenop de zwartmetalen basis een bijna catchy meanderend gitaarmelodietje te bespeuren. Het geheel akoestische The World Ahead, tevens het kortste nummer op de plaat, fungeert als rustpunt. Het contrast met het begin van het daaropvolgende allesverzengende Over Borderlands, wederom een nummer voorzien van meezingbare gitaarlead en epische koorzang, had niet groter kunnen zijn. Deze twee tracks staan symbool voor de afwisseling die Winterfylleth met succes in haar muziek weet te incorporeren. Het album blijft daardoor onverminderd spannend, en bij herbeluistering ontdekt men steeds weer nieuwe elementen, waardoor deze plaat ook na herhaald beluisteren interessant blijft.

Zowel de prachtige muziek, de heerlijk heldere productie alsook de venijnige gorgelzang op dit album zijn overtuigend. Winterfylleth weet de luisteraar ongeveer een uur lang aan speakers of hoofdtelefoon gekluisterd te houden. The Divination of Antiquity bevat precies de juiste balans tussen agressie, “epicness” en folkinvloeden. De vorige albums waren al sterk, dit album is nog een stukje beter. Vooral op het gebied van de productie heeft de band de nodige stappen gemaakt sinds debuut The Ghost of Heritage (2008). In het jaar 2014 klinkt de muziek van Winterfylleth daardoor kraakhelder en gewoon verdomd lekker. Ga hem dan ook snel beluisteren, is mijn advies. Dit plaatje smaakt naar meer!

Releasedatum: 07-10-2014 | Label: Candlelight Records | Website

01. The Divination of Antiquity
02. Whisper of the Elements