Trollfest – Kaptein Kaos

Gedoseerde krankzinnigheid van maffe Noren
86/100

Trollfest heeft de (twijfelachtige?) eer een van de meest krankzinnigste bands aller tijden te zijn. Op de vroege albums was hun sound nog te omschrijven als een Finntroll op drugs, maar op de albums vanaf Villanden en zeker met En Kvest For Den Hellige Gral zijn de Noren alleen maar vreemder en eclectischer geworden. Vroeger waren er secties van nummers  die elementen leenden van genres, nu zijn er hele nummers die uitstapjes maken naar Japan, Zuid-Amerika, de balkan en Arabië.

Wat opvalt aan Kaptein Kaos is dat de gestoordheid van de band wat gedoseerder is. Niet langer worden we overvallen met een barrage aan blastbeats, screams, raggende mandolines en saxofoon-toeters. Oh, de toeters en mandolines zijn er nog wel, maar het is stukken minder druk dan op En Kvest For Den Hellige Gral en Brumlebassen. Vooral dan Brumlebassen. Het openende duo Kaptein Kaos en Vulkan trapt af met opzwepende riffs en deuntjes, die eigenlijk alleen ‘kneuzig’ te noemen zijn. Trollfest laat ze echter werken. Bij vlagen doet de saxofoon me denken aan een hyperactieve versie van Estradasphere.

Trollfest

Vanaf dan gaat de achtbaan aan invloeden los. We krijgen latin op Solskinnsmedisin, Japanse etniciteit (a la Chthonic) op Kinesisk Alkymi, lounge jazz op het toepasslijk getitelde Seduction Suite No.21 en Ave Maria flirt met industriele ondertonen alvorens het over een soort In Extremo meets rock n roll boeg te gooien. Klinkt verwarrend? Het wordt beter. Sagn Om Stein schotelt ons pure tango voor. Maximá zou ervoor tekenen.
Dat alles gebeurt niet voordat we een stukje kerkmuziek krijgen dat Filzlaus Verkündiger heet. Natuurlijk krijgen we ook typische Trollfest-waanzin. Die Grosse Echsen is…traditioneel, maar Renkespill trapt het gaspedaal vol in, alleen om plaats te maken voor wat jazzy improvisaties. Qua partygehalte zit deze toch wel aan de top.

Je kan er woorden aan vuil maken, maar Trollfest zet de immer stijgende lijn der kwaliteit gewoon voort. De band is altijd op zoek naar een nieuwe sound. Vanaf de nieuwe weg die met En Kvest… werd ingeslagen  nam de gestoordheid van de Noren alleen maar toe, maar op Kaptein Kaos hebben ze een nieuwe manier gevonden om deze te kanaliseren. Ik moedig dit aan, en zou het dan ook geen enkel probleem vinden als het volgende album doorborduurt op deze, zeer smakelijke plaat vol ongein en kneuzigheid.

Releasedatum: 28-03-2014 | Label: NoiseArt Records | Website

01. Trollkamp
02. Kaptein Kaos