The Devil You Know – The Beauty Of Destruction

Een duivels goede plaat!
88/100

Wanneer de naam ”The Devil You Know” je ter oren komt, kunnen er verscheidende lampjes gaan branden. Zo is er een film uit 2013 welke deze titel draagt, maar menig metalhead zal direct denken aan ons wijler Ronnie James Dio welke met zijn band Heaven en Hell in 2008 het album The Devil You Know uitpoepte. Dit is tevens het enige album wat uit de vingers van Heaven en Hell voort heeft mogen komen. Echter, naast een film en een album is The Devil You Know sinds 2013 ook een band. En niet zomaar één! De muzikanten die aan het roer staan bij TDYK hebben hun strepen al mogen verdienen bij andere succesvolle bands en bundelen hun krachten samen op ”The Beauty Of Destruction”, waarvoor ik ze hartelijk wil bedanken: dit album rockt namelijk als een malle!

Frontman van deze band betreft niemand minder dan Howard Jones, ex-frontman van ons aller Killswitch Engage. Ik geef toe, Killswitch heeft nooit echt hoog in mijn playlist gestaan, maar dat deze man een aardig toontje kan zingen weet iedereen! Zijn strot wordt muzikaal ondersteund door een aantal muzikanten welke een indrukwekkend CV op hun naam hebben staan.
Zo is er gitarist Francesco Artusato, welke zijn kunstje al heeft laten zien bij herriemachine All Shall Perish. Daarnaast worden de drumstokken vakkundig gehanteerd door John Sankey, welke een verleden heeft in de krochten van de industriële metalfabrieken van Fear Factory en (diens kleine, doch lompere broertje) Divine Heresy. De invloeden van met name de laatste band zijn duidelijk aanwezig op de 12 nummers tellende primeurplaat ‘The Beauty Of Destruction’. En, inderdaad…het is een beauty van een album geworden.

In oktober 2013 werd de allereerste track van deze zogenaamde ‘‘supergroup” gelanceerd. Ze kozen meteen voor één van de lompste en beste nummers van het hele album, welke de titel ‘Shut It Down’ draagt. Om je vingers bij af te likken, maar helaas……we dienden nog even te wachten op meer.  In eerste instantie bekroop mij de gedachte dat het metalcore was wat mijn oren terroriseerde. Echter, na het veelvuldig beluisteren van het album moet ik hier overduidelijk op terugkomen. Het genre typeren van een band is iets wat vaak voor gefronste wenkbrauwen en discussies zorgt, echter ik ga me er toch aan wagen. Het zijn naar mijn inziens de industriële en thrashy invloeden welke de broek aan hebben binnen TDYK. Een heerlijke combinatie, welke wordt afgeroomd met een snufje metalcore, wat uiteindelijk zorgt voor een smakelijke mix.

Afijn, eind februari 2014 was het zover: de promo van TDYK kon uit de promobox van Ragherrie worden gevist om zodoende aan mijn gehoororganen te voeren. Inmiddels is het nummer Seven Years Alone gereleased en leert ook de rest van de wereld mondjesmaat deze duivel beter kennen.

Het album trapt af met A New Beginning, waarmee ze perfect uit de startblokken knallen! Niet alleen vanwege het oppompende ritme, maar ook vanwege de gekozen titel. De heren van TDYK staan namelijk ook aan de rand van een nieuw begin. De duivel is dan ook los: ” TONIGHT….WE FIGHT” galmt binnen no time door de speakers. Let’s get ready to rumble!

Howard Jones heeft vocals waar menig metalvocalist zijn rechterbal voor zou willen geven. Wat een dijk van een stem! Hij zingt, schreeuwt en grunt de muziek aan elkaar en deze afwisseling van zang zorgt voor een dynamisch geheel. Het album verveelt dan ook geen moment.

Nummers van het tempo ‘betonboortje’ worden afgewisseld met tracks waarin het tempo ietwat (relatief) wordt teruggeschroefd. Denk aan het nummer Crawl From The Dark waarin dan ook met name clean wordt gezongen. Deze tempodaling geeft het nummer dan wel een wat meer duistere touch, wat dan wel weer toepasselijk is.

Doch, Shut it Down is en blijft wel de grootste smaakmaker op het album. Elke luisterbeurt is dan ook weer alsof er een engeltje in je oor staat te zeiken. Het nummer is lomp….. heel lomp! De dubbele bass vliegt je om de oren en het krijsen en grunten van Jones geef je een aantal forse klappen vol in je falie. Ik voorzie bij de live performance van dit nummer dan ook een overvloed aan gebroken neuzen en een tekort aan ambulancepersoneel.

TDYK mag spreken van een goede start. Met een dergelijk debuutalbum zullen ze hoge ogen gooien. Daarnaast bewijst dit talentvolle zooitje ongeregeld , met The Beauty Of Destruction, dat ze een voortreffelijk team vormen! Dat ze maar snel een bezoekje komen brengen aan ons koude kikkerlandje!

Releasedatum: 25-04-2014 | Label: Nuclear Blast | Facebook

1. A New Beginning
2. My Own